Madkundskab
0   10

Ph.d: Sådan sætter madkundskab mere fokus på fisk

Det vigtigste er, at lærerne viser interesse for fisk og ikke signalerer, at det er svært at tilberede fisk, lyder det i ph.d, som over fem ugers eksperimenterende undervisning har haft fokus på 11-13-åriges kendskab til og accept af fisk.

Børns viden, tilberedningsevner og accept af fisk stiger, når de får lov til at arbejde med hele friske fisk i madkundskab. 47% af eleverne i en evaluering markerede, at de gerne ville smage andre former for fisk, og 38% sagde, at de bedre kunne lide fisk efter madlavningskurset, skriver Smag for Livet på hjemmesiden.

Det er kok og cand.scient, Rikke Højer, der står bag ph.d-projektet, hvor hun  undersøgte effekten af fem ugers sensorikbaseret, eksperimenterende undervisning på 11-13-åriges kendskab til og accept af fisk.

En gang om ugen i 5 uger arbejdede 185 elever med friske hele fisk i madkundskab. Eleverne lavede både kunsttryk på de friske, hele fisk (med japansk trykketeknik, gyotaku), lærte at filetere forskellige fiskearter og at tilberede fisk på baggrund af en elev- og lærerbog udviklet i projektet.

"Eleverne syntes, det var megasjovt. De vaskede fisken, så den ikke var slimet mere, og så kunne de stå og ae fisken. Pigerne var omhyggelige og hjalp hinanden, mens drengene udfordrede hinanden eller undersøgte fiskens indvolde", siger Rikke Højer til Smag for Livets hjemmeside.

Artiklen fortsætter under banneret

Undersøgelsen blev lavet med finansiering fra Smag for Livet, som støttes af Nordea Fonden. 

 Find mere inspiration på Rikke Højers Youtubekanal:  Smag for fisk

I forbindelse med projektet, har Rikke Højer lavet en række råd til madkundskabslærere, som gerne vil have mere fokus på fisk i undervisningen.

1: Lærere skal have interesse for fisk og ikke signalere, at fisk er svært eller ulækkert. Vær nysgerrig. Forløbet viste, at lærere kunne drage nytte af videoer tilknyttet projektet.

2: Det er learning by doing, og den typiske forberedelse var, at eleverne så videoerne.

3: Elevernes største bekymring var, om de havde tid nok. Lad dem vide, at det har de.

4: Inden forsøgene gik i gang, var eleverne også betænkelige ved de redskaber, de havde. Spækbrætter der lugter, sløve knive og slidte pander kan være en barriere, så tjek, om redskaberne er ok.

5: Arbejd frem mod at give eleverne frie tøjler. Det var både elever og lærere begejstrede for.  

6: Slå timer sammen - Hvis man arbejder med fisk i madkundskabslektionerne to uger i træk, kan eleverne nå at lære nogle skills. Desuden er det oplagt til tværfaglige forløb.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
799 andre er allerede tilmeldt