"Det er så sjovt at lave Skole OL, fordi vi dyster mod andre 3.-klasser i Danmark", siger Ella Vangaard, som er elev 3.d på Gerbrandskolen og som på billedet er i gang med ballon-disciplinen.

Lærer: Virtuelt skole OL samler klassen efter hjemmeskole

I år afholdes Danmarks største idrætsbegivenhed for børn, Skole OL, virtuelt. Det giver både eleverne mere daglig bevægelse og styrker fællesskabsfølelsen i klassen, fortæller klasselærer. Vi var med, da hendes 3.-klasse fik sved på panden med disciplinen ”Den Svævende – Ballon Challenge”.

Publiceret
Lærer Maja Poulsen med 3.d på Gerbrandskolen på Amager. De lægger point sammen fra dagens OL disciplin, før de skal op i klassen og taste det ind i det virtuelle univers.

De virtuelleskole-lege

Flere end 1.300 skoleklasser og 30.000 elever er med i år

Henover 3 uger dyster klasserne som et hold i disciplinerne påderes egne skoler

Efter hver disciplin taster de resultaterne ind og de kan følgederes placering virtuelt

Legene afsluttes med en fest for finalisterne i Billund den 18.juni

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle fingre er vasket efter frikvarteret, alle sko er taget af og eleverne i 3.d på Gerbrandskolen på Amager står nu klar i gymnastiksalen til at starte "Ballon Challenge". Det er en af de mange forskellige discipliner, som klasser kan deltage i ved dette års virtuelle Skole OL.

"Det er en rigtig god måde at få fællesskabsfølelsen tilbage i klassen efter måneder med hjemmeundervisning. Vi dyster sammen som klasse i forskellige discipliner mod de andre klasser i Danmark i stedet for at konkurrere imod hinanden", fortæller klasselærer Maja Poulsen. Hun deler klassen op i fire hold, hvor to af holdene leger ballonlegen imens de andre to tålmodigt venter ude langs ribberne. Det gælder om, at ballonen ikke må røre jorden og skal holdes så længe i luften som muligt. Eleverne står i en række og løber på skift frem og puffer til ballonen. De løber stærkt for at nå det og hepper på hinanden.

Nemt at anvende i min egen undervisning

"Vi kører i stamklasser på vores skole, så klassen har én lærer hele dagen og her under OL har vi lagt bevægelsestiden ind til sidst i skemaet. På den måde har vi nået én disciplin hver dag, og vi følger løbende med i vores placering i forhold til de andre 3.-klasser", fortæller Maja Poulsen.

Hun fortæller også, at konceptet med de olympiske lege har været meget nemt at integrere i hendes egen undervisning. Det eneste, hun har skullet gøre udover at oprette en profil i det virtuelle univers, var at anskaffe nogle balloner og en frisbee.

På Skole OL's hjemmeside ligger links til alle discipliner, så lærerne let kan se og forstå, hvordan de skal udføre dem.

Alle 0.-8.-klasser inviteres til virtuelt Skole OL

 Ramasjang er værter til de virtuelle lege

Efter at alle fire hold har været igennem "Ballon - Challenge" tæller lærer Maja Poulsen pointene sammen. Hun samler alle eleverne, og de går tilbage til klasselokalet. Her logger hun via den elektroniske tavle ind på deres profil på Skole OL, hvor dagens resultater tastes ind.

Eleverne er ellevilde og nyder at lave fælles aktiviteter med klassen efter flere måneder med hjemmeundervisning henover vinteren.

"Det er så fedt med OL, fordi det ikke er bag en skærm, men vi er sammen med klassen og bevæger os. Vi følger med i vores placering hver dag og værterne fra ramasjang er sjove", siger elev i 3.d, Frederik Grave Brygger.

Hele de virtuelle olympiske lege bliver afgjort den 18. juni og afsluttes med en fest for finalisterne i LEGO House i Billund samme dag.

Læs mere

Se hele instruktionen til Den Svævende Ballon Challenge her