Blog
2   16

Hvad vælger dine elever efter 9.klasse?

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Sendes det samme antal elever til ungdomsuddannelser med fokus på naturfag efter sommerferien? Kan de gymnasiale uddannelseslinjer med naturfag mærke skoleår med corona? Sammen med corona har jeg fejlet – vores 9.årgang med næsten 100 elever har fravalgt naturfag i deres videre uddannelsesforløb. Jeg spørg mig selv igen og igen - HVORFOR?

I år sender min makker og jeg fire flyveklare 9.klasser afsted fra folkeskolen. Det gjorde vi også for tre og seks år siden. På de to foregående årgange sendte vi en relativ stor procentdel på gymnasiet, hvor de valgte linjer med fokus på naturfag. De havde eller har biologi, kemi, fysik, biokemi og matematik, gerne på A-niveau. De er dygtige og mest af alt interesseret i naturfagenes verden. Jeg har stadig kontakt til en del af disse skønne unge mennesker. Vores ældste søn har gået i klasse med mine gamle elever. Nu går vores mellemste datter i 2.g, ligeledes med elever jeg har haft til naturfag i folkeskolen. Så de unge mennesker kommer nu, som venner i huset. De har en entusiasme for naturfag, og en del af dem skal videre i uddannelsessystemet ad en naturfaglig vej. Det bliver jeg glad og stolt over. 

På vores nuværende 9.årgang er der få, som har valgt en ungdomsuddannelse med fokus på naturfag. Jeg spørg mig selv – igen og igen / hvorfor?

Er de dygtige? Ja 

Er de arrangeret i naturfag? Nej

Artiklen fortsætter under banneret

Ser de en fremtid, hvor de uddannelsesmæssigt vælger naturfag? Nej

Tror de på deres egne evner i naturfag? Nej 

Jeg er med på at årgange er forskellige, men det er alligevel signifikant med dette massive fravalg af naturfag på vores nuværende årgang. 

Hvad skyldes fravalgt af de naturfaglige ungdomsuddannelser?

Undervisning, der har være præget af hjemsendelse og online undervisning, manglende undersøgelsesbaseret undervisning, manglende motivation hos lærerene eller måske ingen eksamen. Den mundtlige tværfaglige eksamen og tiden fra den 1. april er en øjenåbner for de fleste elever. De oplever, hvor cool fagene er, hvordan de kan spille sammen og mest af alt, hvor dygtige de selv er. 

Vi valgte ikke at lave en form for prøveeksamen for vores elever, da det fra politiskside blev besluttet, at eleverne ikke skulle til naturfagseksamen igen i år. Var dette en rigtig beslutning – af os / af politikkerne? Blev eleverne skoldet i vores beslutning? Bliver det et samfundsmæssigt problem på sigt, at der mangler naturfagsinteresserede fra corona-årgangene?

Nu er dette jo kun et udpluk af cirka 100 elever ud af en hel 9.årgang. Jeg håber, at dette billede kun er at finde hos os. Som land vil det være en katastrofe, hvis billedet er genkendeligt på andre skoler. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.606 andre er allerede tilmeldt