Debat
0   9

Moderne, innovativ, varieret - og dækkende?

Årsplaneksempel i dansk. I håb om kritiske kommentarer fra såvel dansklærere som ikke-dansklærere...

Her et bud på næste skoleårs årsplan i dansk i min 8. klasse. Jeg kan afsløre, at jeg har tænkt helt anderledes end vanligt.

Jeg vil gerne have kommentarer. Er årsplanen f.eks. moderne/ innovativ nok? Evalueringsmuligheder? Bevægelse?

Og ikke mindst: Er det muligt at dække de danskfaglige områder ud fra denne årsplan samt at afgive begrundede karakterer i de fire danskfaglige discipliner (læsning, skriftlig fremstilling, retskrivning og mundtlig dansk, jævnfør kravene til afgangsprøverne)? 

Er der i øvrigt noget, I synes mangler/ hvad har jeg overset?

Artiklen fortsætter under banneret

 

40 skoleuger á 7 lektioner á 45 minutter = 210 klokketimer i alt og små 5,5 klokketime/ uge. Fraregnet de obligatoriske uddannelsesaktiviteter i 8. klasse, erhvervspraktik, lejrskole og diverse giver det plads til ca. 10 undervisningsforløb á 11-15,5 klokketimer (typisk indgår i tiden til undervisning også spildtid i form af ikke-undervisningsparate elever, tekniske problemer med it samt andet praktisk, så f.eks. 11 klokketimer dækker ofte reelt kun 9-10 timers undervisningsaktivitet.

 

Uge 1: Læringsfællesskabet i klassen, nyt skema og andet praktisk, trivselsaktiviteter. Indgår: Udendørs bevægelsesaktiviteter. Obs! Husk at introducere eleverne for de fire danskfaglige discipliner, som de skal have karakterer i: Læsning, skriftlig fremstilling, retskrivning og mundtlig dansk.

 

Uge 2-4: Klima/ grøn omstilling. Indgår: Besøg af Klimaambassadører fra CONCITO. Indgår: Noget 'nordisk', bevægelsesaktiviteter og makker-evaluering

 

Uge 5-6: Digital dannelse #1: Hvordan man laver sin egen blog/vlog, herunder kendskab til reglerne om sponsoreret indhold. Evaluering i plenum

 

Uge 7: Diagnostiske test, læsning, retskrivning mv.

 

Uge 8-9: Uddannelses - og karriereveje, herunder orientering om uddannelsesparathed og besøg på ungdomsuddannelser. Bevægelsesaktiviteter; vi er på gå-ben til metroen.

Udfylde studievalgsportfolio. Individuel vejledning og tiltag for de ikke-uddannelsesparate.

 

Uge 10: National test og læringssamtaler # 3. Bevægelsesaktiviteter udgår, da lærer ikke kan deltage/ føre opsyn. (Elever sidder alene med noget arbejde, imens jeg afholder samtaler, eller jeg afbryder anden undervisning)

 

Uge 11: Fokus på mobbeforbyggelse. Indgår: Trivselsdag hele skolen. Satser på at andre har indtænkt noget bevægelse. Evaluering; Klassetrivsel.dk?

 

Uge 12-14: Innovation i danskfaget - med fokus på ‘hvad kan jeg bruge dansk til fremadrettet og i min karriereplanlægning’? Vi brainstormer, ideudvikler, tegner skitser, laver moodboards og mockups og indretter fremtidens Language-Lab_Danish_1.0. Indgår: Ældre tekst/værk til perspektivering. Innovationsdag, hele skolen.

Uge 15: Fremvise for forældre. Dertil procesevaluering

 

Uge 16-17: Livsduelighed i et fremtidsperspektiv;

Vi har fokus på den teknologiske udvikling, på forandringsparathed og personlig robusthed. Teori og praktiske øvelser. Evaluering bliver svær - men jeg prøver at finde et forløb med indbygget evalueringsmetode.

 

Uge 18: Trivsel, bevægelse og samarbejde med venskabsklasse; vi klipper julepynt og leger lege. Bevægelse indgår naturligt.

Dertil den nationale trivselsundersøgelse. 

 

Uge 19: Opfølgning og nye tiltag på Læringsfællesskabet i klassen, kollaboration + hovedrengøring af klasselokalet. Evaluering: Var det sjovt? Blev klasserummet rent? Vi holder en afstemning og fejrer os selv med flødeboller.

 

Uge 20-22: Seksualundervisning med fire timers fokus på henholdsvis grænser, seksuelle identiteter og kropsidealer. Indgår: Besøg af Normstormenerne (de evaluerer, hvorvidt eleverne syntes om undervisningen)

 

Uge 23: Ugeskemarevolutionen: Klasserummet indrettes i tre stationer, og eleverne cirkler mellem tre forskellige opgaver. Indhold: Lidt blandet dansk-relevant…

Sideløbende: læringssamtaler # 2 med alle i klassen. Dertil indhente praktiksedler (tager erfaringsmæssigt en 2-3 lektioner over et par uger)

Evaluering: Har alle elever arbejdet ved alle tre stationer?

 

Uge 24-25: Den obligatoriske projektopgave - kort optakt/undervisning, selve ugen samt fremlæggelser

 

Uge 26: Erhvervspraktik

 

Uge 27-28: Digital dannelse #2

Deling af billeder. Følelser, grænser (igen) samt lovgivning og sikker færden på nettet.

 

Uge 29: Trivsel i den digitale verden/ digitalt forløb fra RedBarnet

 

Uge 30-35: Årets eneste hovedværk; Intet af Jane Teller, for den havde jeg selv på seminariet og har undervist i så mange gange, at jeg tror det går uden at læse romanen igen, selvom det er fire år siden sidst jeg læste den. Forløbet strækker sig over minimum 4-5 uger, da vi skal læse og arbejde med romanen udenfor, og der vil gå en del undervisningstid med at bevæge os over i Østre anlæg og tilbage igen.

Obs - lejrskole i en af disse uger! Der skal også bruges nogle dansktimer på at planlægge denne sammen med eleverne. Bevægelse indgår naturligt.

 

Uge 36-38: Teknologiforståelse og designprocesser; udvikling af apps, der kan redde planteten fra overforbrugets konsekvenser. Bevægelse: Indlagte brainbreaks.

 

Uge 39-40: Information om 9. klasse og kravene til de fire afgangsprøver i dansk; læseprøven, retskrivningsprøven, skriftlig fremstilling og dansk mundtlig (analyse og fortolkning). Dertil opfølgning på uddannelsesparathed, et par gyldendals webprøver, hvis tid, samt læringssamtaler #3 med alle elever. Obs! Genteste: Diagnostiske test, læsning, retskrivning mv.

 

Danskfaget, faghæfte: https://emu.dk/sites/default/files/2020-06/GSK_Dansk_Fagh%C3%A6fte_2020.pdf

Dansk, Fælles mål: https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Dansk.pdf

Dansk, prøvevejledning: https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-proever/faglig-forberedelse/proevevejledninger

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.515 andre er allerede tilmeldt