De fleste forskere er enige om, at der med al sandsynlighed eksisterede en person ved navn Jesus omkring år 0. Men i en undervisningsvideo fik skoleelever noget andet at vide.

Eksperter: Elever er blevet fejlinformeret om Jesus

I en undervisningsvideo til grundskolen fremgik det, at forskere er uenige om, hvorvidt Jesus er en opdigtet person. ”Det betyder, at en masse elever er blevet fejlinformeret”, lyder det fra professor i religionsvidenskab. Nu har Gyldendal rettet videoen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

OPDATERET torsdag kl. 11.58. Gyldendal har nu rettet videoen. Nyt citat fra Gyldendal i bunden af artiklen.

En undervisningsvideo fra Gyldendal til 4.-6. klasses elever om kristendommens oprindelse kritiseres af eksperter for at have misinformeret skoleelever om Jesus.

Det skyldes blandt andet, at det i videoen blev fremstillet som om, at forskere er dybt uenige om, hvorvidt Jesus har eksisteret, skriver Kristeligt Dagblad.

"De forskere, som i dag studerer kristendommens historie, er ikke enige om, hvorvidt Jesus har levet eller er en opdigtet person", lød det i undervisningsvideoen.

Og senere i samme video lød det:

"Historisk set kan vi dog fortsat ikke være helt sikre på, at Jesus rent faktisk har levet. Omvendt findes der flere religiøse fortællinger - eller myter - om Jesus' liv. Flere af dem står i Det Nye Testamente og er nedskrevet længe efter Jesus' påståede død".

Men det er det rene vrøvl, lyder kritikken fra professor i religionsvidenskab på Aarhus Universitet, Anders Klostergaard Petersen, der forsker i tidlig kristendom og den historiske Jesus.

"Jeg kender ingen seriøse forskere, som vil hævde, at den historiske Jesus er en opdigtet person. Det er dybt problematisk, at dette undervisningsmateriale giver det indtryk, at det er et mainstream synspunkt inden for forskningen", siger Anders Klostergaard Petersen til Kristeligt Dagblad.

"Misvisende og uheldigt"

"Det betyder naturligvis, at en masse elever er blevet fejlinformeret. Det er absurd at forestille sig, at børn i den alder har kunnet forholde sig kritisk til påstande i sådan en video", tilføjer professoren. Han påpeger, at der også er flere andre fejl i videoen.

Professorens kritik bakkes op af Hans Krab Koed, der er lektor i religion/kristendomskundskab på læreruddannelsen UC Syd.

"Der er næsten ikke nogen, der betvivler, at han har levet. Det er meget misvisende og uheldigt for børnene, at de får det indtryk, at forskerne er delt nærmest 50/50 i spørgsmålet om den historiske Jesus. Der er mange børn, der må være blevet fejlinformeret af denne video, fordi de i den alder selvfølgelig sluger det råt. Det skal Gyldendal se at få rettet hurtigst muligt", siger Hans Krab Koed til avisen.

Hos Gyldendal Uddannelse oplyser redaktionschef Kim Møller Hansen, at forlaget nu har valgt at klippe de to omdiskuterede kommentarer ud af filmen.

"Vi tager selvfølgelig vores ansvar for at levere korrekt materiale meget alvorligt. Derfor valgte vi også af didaktiske årsager at klippe to kommentarer ud af filmen, fordi vi ikke vurderer, at det er nødvendigt at præsentere elever i 4.-6. klasse for en diskussion uden for den videnskabelige konsensus. Samtidig er det vigtigt at huske proportionerne i det her: Det drejede sig om to kommentarer i en enkelt film - det er og var ikke vinklingen på læremidlerne", lyder det i en skriftlig kommentar fra Gyldendal til folkeskolen.dk/religion.