Blog
1   11

Læring om naturen i naturen

Abonner på nyt om Charlotte's Teacher Web i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det er min grundholdning. Derfor har jeg fokus på, at vi kommer ud i naturen, når vi har emner om naturen i naturfag.

Men hvorfor?

Ja det er der faktisk mange gode grunde til. 

 

Her er nogle af dem:

Artiklen fortsætter under banneret

▪︎ Det er ofte mere motiverende og lettere for eleverne, at tage udgangspunkt i noget konkret og virkeligt, samtidigt bliver faget også mere konkret for dem*.

▪︎ Når det bliver mere konkret for eleverne, så kan de bedre huske det de lærer**.

▪︎ Den svenske undersøgelse “Ute på dagis” og erfaringer fra Norge viser, at børn som regelmæssigt undervises i naturen har en større evne til at fastholde opmærksomheden*.

▪︎ Regelmæssig undervisning i naturen betyder bedre forståelse af naturen*,***.

▪︎ Mulighed for en dynamisk differentiering af undervisningen*,***.

 

Derudover siger Hanne Schou* også, at hvis man vil vække interessen for naturfaget skal man lærer om naturen i naturen.

 

Jeg ved godt, at nogle af artiklerne er fra 2012, men det er det billede jeg selv ser som lærer i natur/teknologi.

 

Nogle gange får jeg spørgsmålet:

“Hvordan får du tid til det, når der kun er 2 lektioner i natur/teknologi?”

 

Mit korte svar er: 

“Jeg giver mig tid til det”.

 

Mit lange svar er:

Ja, det kan være svært, og nogle gange kræver det ekstra planlægning, når man skal ud på en længere tur.

 

Men i mine øjne er natur ikke kun skov, eng eller søer. Det er også den man finder i skolegården, i byparker, på legepladser, i hækken ved fodboldbanen, og mellem fliserne på fortovet. Der er helt sikkert en eller anden form for natur tæt på en.

 

Og ja - det er selvfølgelig ikke helt det samme som en skov. Men nogle gange må man bruge det man har. Jeg har selv arbejdet på en skole midt i byen, og det gav noget til undervisningen at komme ud. Fortovet var væsentligt mere spændende end klasselokalet.

 

Jeg har også fokus på det, når vi skal sende ønsker til skemaplanlægning. Her ønsker jeg altid - når det er muligt, at mine andre fag ligger før eller efter naturfag. På den måde kan jeg bytte rundt på fagene, så eleverne f.eks. får 4 lektioners naturfag.

 

Sidste år lavede jeg et oplæg til min ledelse med ønsket om flere lektioner i natur/teknologi. I oplægget fortalte jeg, hvad det gav for eleverne at være ude samt hvilket muligheder det gav for faget. Det medførte, at 4. og 6. fik en lektion ekstra om ugen i natur/teknologi.

 

For mig handler det om at finde muligheder, for jeg synes, at det er vigtigt, at eleverne kommer ud og lære om naturen i naturen. 

 

Hvad gør du i din undervisning?

 

Du kan se mere fra min undervisning på Charlotte´s teacher web på Instagram og Frecebook

 

I må have en god dag 😊

 

Mvh.

Charlotte 🕷

 

Litteratur

* Benedix, Malene(2002): Slip dem ud, Kronik, lokaliseret 11. november 2018 på URL:

www.skoven-i-skolen.dk/content/slip-dem-ud

**Schilhab, Theresa(2019), Det jeg sanser husker jer, artikel Lokaliseret 11. november 2018 på, URL: edu.au.dk/.../vis-artikel/artikel/det-jeg-sanser-

husker-jeg/

***Benedix, Malene; Gretoft, Henrik(2003): Slip dem ud – en vejledning om udeskole og naturklasser, udgivet af Skoven i skolen og økobaserne


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.605 andre er allerede tilmeldt