Ordblind/læsesvag
0   0

Minister afviser DLF-kritik: Vi styrker også indsatsen for ordblinde i folkeskolen

DLF tager afstand fra et forslag, som skal gøre det billigere for forældre med lav indkomst at få børn med dysleksi på ordblindeefterskole. DLF ser hellere, at politikerne styrker indsatsen for ordblinde i folkeskolen. Det sker sideløbende, svarer undervisningsministeren.

DLF kritiserer i sit høringssvar afstand fra et lovforslag fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), som vil nedsætte elevbetalingen på landets cirka 20 ordblindeefterskoler til fordel for forældre med lav indkomst.

DLF peger blandt andet på, at forslaget udhuler kommunernes forpligtelse til at støtte ordblinde elever i folkeskolen, fordi det kun omfatter elever, som tager på ordblindeefterskole.

Artiklen fortsætter under banneret

"Mange af de elever, som kommer på ordblindeefterskole, får i forvejen støtte til betalingen af kommunen, så når man vil nedsætte forældrebetalingen, bliver det endnu billigere for kommunerne at sende elever på ordblindeefterskole. Det giver ikke kommunerne et incitament til at give eleverne et tilbud i folkeskolen, som kan løfte dem", uddybede uddannelsespolitisk konsulent Jørn Højer-Pedersen fra DLF overfor folkeskolen.dk/specialpædagogik for et par uger siden.

Regeringen har lanceret flere tiltag i folkeskolen

Uddybningen skete i forbindelse med, at Mette Thiesen fra Nye Borgerlige bad undervisningsministeren forholde sig til de dele af lovforslaget, som DLF problematiser i høringssvaret.

Her foreslår DLF blandt andet, at politikerne i stedet afsætter midler til at udvikle specialundervisningen i folkeskolen, at de sikrer, at elevernes ret til specialpædagogisk støtte opfyldes, og styrker uddannelsen af lærere med kompetencer i specialundervisning - herunder ordblindhed.

Nu har Pernille Rosenkrantz-Theil svaret, og hun peger på, at lettere adgang til ordblindeefterskoler blot ét af mange initiativer, der skal styrke ordblindeindsatsen.

"Regeringen har de seneste to år lanceret tiltag, som samlet skal styrke indsatsen for ordblinde elever, både i forhold til opsporing og understøttelse af indsatser i kommunerne og på folkeskolerne", skriver hun.

Der uddannes læsevejledere og ordblindelærere for seks millioner

I den seneste aftale fra september 2020, hvor initiativet om nedsættelse af forældrebetaling til ordblindeefterskoler er med, indgår også en række indsatser på folkeskoleområdet, fortsætter ministeren.

"Der skal blandt andet udvikles et nyt opsporingsredskab til 2. klasse, og der oprettes et nationalt forum for læsevejledere og ordblindelærere. Derudover er der afsat seks millioner kroner til at uddanne flere læsevejledere og ordblindelærere. Aftalen har også fokus på, at elever, der risikerer at udvikle ordblindhed, opdages og hjælpes tidligere, blandt andet ved en tidlig, målrettet indsats i forhold til at styrke læringsmiljøet i hjemmet", lyder det fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Midlerne skal supplere den individuelle elevstøtte

Ordblindeforeningen undrer sig over, at forslaget om tilskud til nedsættelse af elevbetalingen på ordblindeefterskoler alene tager hensyn til de elever, der søger efterskole, og som er kommet ind.

Der er efter foreningens erfaring mange familier, som ikke søger, da de ikke har råd til egenbetalingen. Foreningen så derfor gerne, at kommunerne fik mulighed for at give tilskud til eller betale egenbetalingen.

Hertil svarer Pernille Rosenkrantz-Theil, at midlerne, der afsættestil at få flere elever på efterskole fra de ti laveste husstandsindkomstintervaller, netop bliver målrettet en yderligere supplerende nedsættelse af egenbetalingen for forældre, der ikke har råd til at betale den normale egenbetaling.

"På efterskoleområdet eksisterer der i forvejen den 'individuelle supplerende elevstøtte', som bliver givet på tværs af alle efterskoler efter de samme forskrifter. Erfaringen fra denne ordning er, at efterskolerne fint kan løse opgaven med at muliggøre efterskoleophold for elever, som normalt ikke ville kunne komme på efterskole af økonomiske årsager", skriver ministeren.

Lovforslaget har været til førstebehandling i Folketinget. Det er sat på dagsorden til anden og tredje behandling henholdsvis 1. og 3. juni.

Du kan læse mere via disse link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.516 andre er allerede tilmeldt