De tre forfattere har udviklet en model for praksisfaglighed, som bliver foldet ud i bogen.

Ny bog om praksisfaglighed giver gode tips til håndværk og design

Tre erfarne undervisere i de praktisk-musiske fag giver i en ny bog deres bud på, hvordan praksisfaglighed kan defineres og give mening i alle fag. ”Det kan også give ekstra kvalitet og status for håndværk og design”, mener den ene af forfatterne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen Praksisfaglighed i Skolen er startet med en undren. En undren over, hvordan man politisk kan kaste et helt nyt begreb på banen, som ingen ved, hvordan man skal forstå, og som umiddelbart ikke giver mening i sig selv.

"Det er da bestemt en god ting, at de mange niveauer har fået øjnene op for, at den kropslige og æstetiske læring kan noget særligt i forhold til det rent kognitive. Men det ville have været rarere, hvis det var et begreb, der fx var opstået i de praktisk-musiske fag. Ofte kan de politisk opfundne begreber blive noget, som de praktisk-musiske fag skal spændes for og køre i mål, fordi nogen gerne vil opnå noget", siger Henrik Bjørnemose Andersen.

Anmeldelse: Grundbog og debatoplæg i ét

Han har fulgt håndværk og design gennem mange år - først i 21 år som sløjd- og siden håndværk- og design-lærer og gennem de seneste to år som underviser på læreruddannelsen. Sammen med Rachel Zachariasen og Annelise Dahlbæk har han skrevet den nye bog om praksisfaglighed.

"Vi lærere skal selvfølgelig have vores metodefrihed, men jeg kan godt se, at der er god plads til at udvikle her. Men faren ved at blive spændt for en vogn er, at man som Rapanden Rasmus til sidst bliver træt af at gå og selv sætter sig i vognen og lader andre trække. Fagkulturen må aldrig blive politisk styret. Så glemmer man den kultur, man har med sig. Og kender man fx håndværk og design indefra, så ved man, at faget er så meget mere end en vej til interesse for erhvervsuddannelser".

Praksis i alle fag

Han undrer sig over, at man ikke sammen med de fagprofessionelle har lagt en strategi for, hvordan praksisfagligheden skal fungere ude på skolerne. Nu er det nemlig lærerne, der står med implementeringen af et begreb, som ingen rigtigt er sikre på hvad betyder. "Det er forholdsvis vigtigt, når man har et begreb, som fører store ændringer med sig, at vi går nogenlunde i samme retning", siger han.

Forslag til praksisfaglige forløb og tværfaglighed

Udfordringen med et udefineret begreb har de tre forfattere sat sig for at hjælpe med. Så deres bog indeholder en definition af begrebet, som bliver foldet ud i en model for, hvad praksisfaglighed er, og hvordan man kan arbejde med den. Der er også diskussioner af, hvordan begrebet passer ind i de forskellige fag og danner bro til fagene i erhvervsuddannelserne. Og endelig helt praktiske forslag til praksisfaglige forløb i forskellige fag og i tværfaglige forløb.

Lærer: Praksisfaglighed giver også god mening i dansk

"Et godt eksempel er projektopgaven, som netop kan rumme meget af det, der ligger i praksisfaglighedsbegrebet. Og her ville det jo være fantastisk, hvis det ikke kun var stamlærerne, der kørte forløbet, men at håndværk og design-læreren kunne være med i et ligeværdigt samarbejde med ungdomsuddannelser og erhvervsliv", siger Henrik Bjørnemose Andersen.

Han har, da han arbejdede som lærer, været med til at lave innovations camps, hvor eleverne i samarbejde med ungdomsuddannelserne og private virksomheder arbejdede med virkelige udfordringer. Han mener, at håndværk og design-lærerne og de andre praktisk-musiske lærere har en masse at byde på i de tværfaglige samarbejder.

"Vi kan sikre at alt det, der læres gennem kroppen, kommer med. Sørge for, at alt ikke skal være analyseret eller akademiseret. Den praktisk og æstetiske virksomhed kan jo findes i alle fag, men i håndværk og design er man vant til at fortolke virkeligheden gennem nonverbale objekter".

H&d-lærerne skal mere på banen

Det er vigtigt, at praksisfagligheden hverken bliver varetaget kun af stamlærerne, eller at det bliver noget, håndværk og design skal stå for alene.

"Man bør lave et samarbejde på skolen, hvor man arbejder med, hvad praksisfaglighed er. Det kan samtidig give kvalitet i håndværk og design, fordi de andre fag vil anerkende, hvad faget kan, som de andre fag kan lære af. Og det behøver ikke være store forkromede projekter. Man kan sagtens arbejde tværfagligt og anvendelsesorienteret i små samarbejder. Bare det er ligeværdigt for alle parter - også de eksterne aktører, som også skal have noget ud af det".

Ny inspiration: Sådan kan man arbejde praksisfagligt i alle fag

Han opfordrer også til, at håndværk og design-lærerne kommer mere på banen i forhold til den praksisfaglige vurdering i uddannelsesparathedsvurderingen. Det bør ikke være dansk- og matematiklærerne, som bare spørger de praktisk-musiske lærere om input til vurderingen. De bør være en del af det på lige fod, mener han.

Bogen skal ikke ses som en grundbog for håndværk og design, men snarere som en grundbog for praksisfaglighed, anvendelsesorientering og samarbejde med perspektiver til alle fag og skolen som helhed. Ikke desto mindre mener Henrik Bjørnemose, at der er meget at hente i den for både håndværk og design-studerende og lærere i praksis.

"Der er mange forslag til, hvordan man kan rette sin undervisning mod det praksisfaglige, og hele del to handler om hvordan projektopgave, valgfag, prøve og erhvervspraktik kan rettes mod praksisfaglighed".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS