Blog
0   18

Kan læreruddannelsen og folkeskolen berige hinanden lidt mere?

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Er det muligt at mindske gabet mellem læreruddannelsen og folkeskolen ved at samarbejde mere i kortere forløb?

Jeg kan ikke huske noget tidspunkt i alle de år, jeg har læst eller været lærer, hvor der ikke har været talt om, der er for lidt praksis i læreruddannelsen. 

Når man er færdiguddannet og møder ind på sit første job, får flere en dårlig oplevelse. Man føler sig ikke rustet til alt det, der ikke handler om direkte undervisning. 

Hvordan holder man forældremøde og skole-hjem samtaler? Hvordan skriver man en indberetning? Disse ting kan vi måske være bedre til at få med i praktikkerne.  

Et oplæg

Artiklen fortsætter under banneret

Forleden skulle jeg lave et oplæg for to hold lærerstuderende. Jeg havde glædet mig rigtig meget til dialogen med dem. Desværre blev det som alt andet pt virtuelt og dermed meget mere envejskommunikation, end godt var. 

De studerende skulle lære noget om prøven i kristendomskundskab og om hvordan man stykker en årsplan sammen.  

Efter oplægget tænkte jeg på, om det ikke kunne være en fordel for både læreruddannelsen og folkeskolen, hvis vi en gang imellem byttede undervisere. 

En fra det virkelige liv

På seminariet havde vi et enkelt år en lærer, der kom lige ude fra folkeskolen. Vi elskede hendes timer, fordi der var en masse praksisnær undervisning. Resten af vores undervisere var dygtige, men det var længe siden (hvis overhovedet), de havde undervist børn. 

Bytte bytte købmand

Kunne man i mindre skala gøre det muligt, at en lektor var ude og undervise i et forløb i en skoleklasse, mens læreren underviste de studerende? 

Det vil give lektorerne en mulighed for at møde eleverne af i dag. Det vil give de studerende mulighed for at spørge ind i praksis, og det vil give lærerne en bevidsthed om, hvordan vi bedst støtter vores nye kollegaer, når de kommer ud. 

Brush up

Kunne man som folkeskolelærer en gang i mellem være en flue på væggen og følge et hold studerendes undervisning, så vi kan få et brush up? Det vil styrke vores faglighed at lære noget af alt det nye, der sker på professionshøjskolerne. 

Kunne vi lave flere projekter sammen, hvor lærerstuderende, lektorer, folkeskolelærere og klasser laver noget sammen? 

Er der nogen, der har gode ideer eller erfaringer, må I meget gerne skrive i kommentarfeltet, så vi kan inspirere hinanden. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.108 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
462 andre er allerede tilmeldt