"Skoler kan allerede samarbejde med virksomheder, hvis man vil - og så er mesterlære noget andet", siger Regitze til SF's udspil

DLF til SF: Brug ikke energi på at sparke en åben dør ind

SF’s børne- og undervisningsordfører Jacob Mark foreslår, at de ældste elever skal kunne komme i mesterlære. Regitze Flannov fra DLF mener, partiet sparker en åben dør ind, og at det er vigtigere at gøre noget ved skolens øgede test og kontrol.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De ældste elever bør kunne komme i mesterlære, hvis de har brug for det. Det skal være et tilbud til fagligt svage og skoletrætte elever, foreslår SF's på Facebook, Twitter og i en artikel i Politiken. Det skal sikre, at flere unge gennemfører folkeskolen og kommer i gang med en ungdomsuddannelse. Det skal være et tilbud til dem, der har svært ved at bestå afgangsprøven i dansk og matematik med mindst 02, som det kræves i dag, hvis de skal videre og have en ungdomsuddannelse.

Jacob Mark skriver på Twitter, at mesterlæren skal genindføres som normalordning for alle unge, der har svært ved de stive skolerammer.

Formand for undervisningsudvalget i DLF, Regitze Flannov siger, at hun ville ønske, at den energi, der bruges på at komme med disse ideer, i stedet ville blive brugt på at se på de reelle problemer i folkeskolen.

Nej, hver 10. dumper ikke afgangsprøven i både dansk og matematik

"Vi har de seneste år fået lavet en folkeskole, der har snævret skolen ind med for meget kontrol og for mange test. Folkeskolen skal kunne rumme alle elever, og der skal være fokus på hele paletten i skolen - det teoretiske, det kreative, lejrskoler, den årlige musical, ekskursionerne og gæstelærere. Det handler om at få et afbræk i den almindelige skoledag", siger Regitze Flannov.

"Og så sparker SF her en åben dør ind. Det er allerede muligt at samarbejde med virksomheder. Desuden kan man ikke bruge ordet mesterlære, for det er en ungdomsuddannelse".

I SF's udmelding skulle elever med behov for det kunne arbejde på en virksomhed en dag om ugen i 7. klasse, to dage om ugen i 8. klasse og tre dage om ugen i 9. klasse.

Skolens stive rammer

Til Politiken siger Jacob Mark: "For unge, der har svært ved at gå i skole fem dage om ugen, vil ordningen være vejen til, at de kan gennemføre folkeskolen og komme videre med nogle sejre i rygsækken. I dag er der unge, der ikke trives i de stive rammer i folkeskolen, og der kan vi se, hvordan det at komme ud på en arbejdsplads tænder en gnist".

Han foreslår også, at der skal laves en dispensation i eksamenslovgivningen, så elever, der benytter sig af denne "mesterlæreordning", består folkeskolen, hvis de passer deres mesterlære.

Slutrapport: Folkeskolereformen har hverken løftet faglighed eller trivsel

Dansk Industri og politikere fra Venstre og Socialdemokratiet støtter i Politiken SF's ideer.

Artiklen er en udløber af en artikel fra 1. maj, hvor Dansk Industri og Dansk Erhverv siger, at det store problem er, at flere afgangselever i folkeskolen ikke består dansk og matematik til afgangsprøverne. Dansk Erhverv er ifølge Politiken tilfreds med erhvervsskolereformen fra 2014, hvor kravet om bestået afgangsprøve i dansk og matematik blev indført.

Dansk Erhverv er citeret for, at det er dybt problematisk, at grundskolerne ikke har været "i stand til at løfte eleverne til et relativt begrænset fagligt niveau i løbet af skoletidens mange år".

Alle ønsker forskellige aktiviteter i skolen

"Problemet er snarere de seneste års megen fokus på test og kontrol", mener Regitze Flannov. "Det har gjort noget ved folkeskolen. Lejrskoler og ekskursioner er i høj grad sparet væk og det samme er den årlige teaterforestilling, hvor der skulle arrangeres skuespil, bygges kulisser og planlægges - noget der måske kræver to lærere, og det er der ikke længere råd til. Men det er dén skole med de mange forskellige aktiviteter, som vi alle sammen ønsker".

Hun nævner, at det er vigtigt, at eleverne har haft hænderne i forskellige værksteder og fag, når de skal i gang på ungdomsuddannelsen.

"Det er alle de facetter og den mangfoldighed, der giver en god motiverende undervisning. Men i dag fortæller flere lærere, at alle oplevelseselementerne har svære kår, fordi der ikke er økonomi til det. Problemet er den megen detailstyring og så ren økonomi. Vi ved jo også godt, hvad ideen bag folkeskolereformens byggen fuglehuse og lære matematik på den måde var, det var bare ikke det, der skete. Jeg tror, der ligger et stort potentiale i at arbejde med lejrskoler, værkstedsundervisning, besøg på og samarbejde med virksomheder, besøg af gæstelærere og sammen at stå for en teaterforestilling".

Caroline Holdflod Nørgaard, forperson i Lærerstuderendes Landskreds, skrev på Twitter som kommentar til SF's forslag, at det er et spændende forslag, men at det reelle problem er, at folkeskolen er blevet for boglig. Der skal være flere måder at være god i skolen på. Hun så gerne flere erhvervsklasser og en mere praktisk folkeskole.

 

 

 

Læs mere

Politiken: SF: Elever i 7.-9. klasse skal kunne komme imesterlære

Politiken: Dansk Industri og Dansk Erhverv: Problemet ligger igrundskolen

Powered by Labrador CMS