Blog
0   10

Børn og unge er som regel gode til at forklare, hvad de har brug for

Abonner på nyt om Skolesocialrådgiver om delebørn i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi skal huske at tale med eleverne om, hvordan de kan få det nemmere ... og ikke nøjes med at trække på vores faglige viden og erfaring

Her i mit næstsidste blogindlæg vil jeg gerne understrege, hvor vigtigt det er, at vi husker at inddrage børn og unge, så vi får deres perspektiv, når vi arbejder på at hjælpe dem i bedre trivsel.

  • I ved i forvejen noget om BØRNEPERSPEKTIVET – ud fra jeres faglighed, teori og anden viden om børn og unge

  • Men I ved ikke noget om BARNETS PERSPEKTIV – før I har fået talt med barnet eller den unge

Som jeg i tidligere blogindlæg har skrevet, har jeg mange gange været med til at lægge en plan med indsigtsfulde forældre og lærere. Planer om justeringer og tiltag i elevens dagligdag, som skulle gøre det nemmere både hjemme og i skolen. Hvor det viser sig, at eleven har helt andre behov, og måske ikke engang er tynget af dét, som de voksne troede – men af noget helt andet.

Børns Vilkår har defineret, at GOD BØRNEINDDRAGELSE ER, NÅR BARNET OPLEVER:

  • At blive lyttet til og anerkendt
  • At blive mødt som et individ med egne synspunkter
  • At blive mødt som rettighedsindehaver
  • At der er tillid til, at barnet er kompetent i eget liv
  • At barnet ved, hvad der forventes
  • At barnet ved, hvad der er muligt for barnet at få indflydelse
  • At barnet selv har indflydelse på aftaler og rammer for processen
  • At barnet har forståelse for, hvorfor dets ønsker er imødekommet eller hvorfor de eventuelt ikke er

Hvordan vi taler med og inddrager børn og unge, har jeg blandt andet skrevet om i følgende blogindlæg:

Artiklen fortsætter under banneret

(selv om flere blogindlæg primært handler om delebørn og skilsmisse, kan de bruges i forbindelse med samtaler med børn og unge i det hele taget)


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.466 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
426 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
486 andre er allerede tilmeldt