Blog
0   14

Candystorm

Abonner på nyt om Folkeskolens tysk- og franskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I modsætning til "Shitstorm" er modtageren af ​​en "Candystorm" ikke oversvømmet med irrelevant kritik, men med opmuntring og gode forslag.

Negativ til positiv

En shitstorm opstår ofte på baggrund af en enkelt hændelse, som med sneboldeffekt skaber en større kædereaktion af klager og negativ omtale rettet mod nogen eller noget. En shitstorm kan også være opstået ud fra en mindre hændelse eller en udtalelse, som umiddelbart kunne opfattes som helt uskyldig”. Og her tænker jeg på, som nogen måske allerede har regnet ud, den meget omtalte artikel, hvor en lærer omtalte tysk-faget som et levn fra fortiden og at faget skulle fjernes fra skoleskemaet. En uskyldig udtalelse? Den artikel skabte i den grad reaktioner og sneboldeffekt. Men på den gode måde. (Var det ikke Simon Spies, der mente, at negativ omtale er bedre end ingen omtale?)

Mere “candy” og mindre “shit”

Man kan nok sige, at den artikel har skabt en tiltrængt omvendt shitstorm, altså en  “candystorm”, rettet mod de trængte sprog i folkeskolen i almindelighed og til tysk-faget i særdeleshed. Tyskundervisere på flere niveauer, journalister på alskens dagblade, professorer, bloggere (inkl. undertegnede) og andre med interesse i sprog, kultur, dannelse og export kom til tasterne og det var allermest til opmuntring og forsvar for tysk sprog og sprogfag i det hele taget. 

Artiklen fortsætter under banneret

Det er endda kommet så vidt, at selve undervisningsministeren og andre politikere har været i samråd og blevet enige om, at det tyske sprog er vigtigt. Så vidt, så godt. Nu skal “candystormen” bare holdes kørende, så der forhåbentlig også kommer handling fra politikerne samt konkrete bud på de udfordringer som sprogene har; muligheder for at vælge flere fremmedsprog i folkeskolen, mangel på kommunale sprogstrategier, mangel på uddannede sproglærere, at gøre tysk/fransk til obligatoriske prøvefag (måske endda sidestille tysk/fransk med engelsk), bedre muligheder for tværfagligt samarbejde og brobygning - for blot at nævne nogen - og i øvrigt arbejde for en seriøs genopretningsplan for sprogfagene. Mere handling og mindre “shit”. Mere “candy” til sprogene. 

Lidt bonus-info

En tysk politiker har, efter sigende, “opfundet” det udmærkede ord “Candystorm”, da han for nogle år tilbage på sociale medier tilskyndede en partileder til at fortsætte i partiet og derved skabte en kædereaktion af positiv omtale af samme partileder. Partilederen blev.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
978 andre er allerede tilmeldt