Debat Læremidler
0   4

Undervisningsmidler: Inddrag lærerne i indkøb

Adgangen til gode undervisningsmidler er afgørende for lærernes muligheder for at levere undervisning af høj kvalitet.

I en nyligt udarbejdet undersøgelse af lærernes brug af digitale og analoge undervisningsmidler får vi en pejling på, hvilke udfordringer lærerne har i forhold til adgang til undervisningsmidler. Undersøgelsen bygger på svar fra 1.076 lærere.

Jeg vil hæfte mig ved to af undersøgelsens resultater.

Først er det glædeligt, at langt størstedelen af lærerne føler sig klædt på til at bruge it og digitale materialer, der styrker deres undervisning, og at de jonglerer mellem analoge og digitale undervisningsmidler, som de finder supplerer hinanden.

Artiklen fortsætter under banneret

Lærerne peger på, at de forskellige materialer understøtter forskellige elementer af undervisningen. For eksempel peges på, at trykte medier understøtter fordybelse og koncentration samt mulighed for at overskue fagstoffet, hvor de digitale medier understøtter inddragelse af aktuelle samfundsrelevante problemstillinger og elevernes evne til at søge og forholde sig kritisk til informationer.

Til gengæld er over en fjerdedel af lærerne utilfredse med de undervisningsmidler, som de har til rådighed, og flere mener ikke, at de har de trykte eller digitale undervisningsmidler, som de skal bruge til deres ideelle undervisning.

Langt størstedelen ønsker mere indflydelse på indkøb af materialer, og alt for mange oplever ikke at have indflydelse på indkøb af materialer til deres egen undervisning.

De fagprofessionelle lærere bør have langt mere og systematisk indflydelse på indkøb af undervisningsmaterialer. Der bør prioriteres fagudvalg på alle skoler, hvor lærerne har mulighed for at orientere sig i udvalget af materialer og i fællesskab overskue, hvilke materialer der understøtter progressionen i fagene gennem skolesystemet. At lærerne i denne undersøgelse oplever, at der er en vis præference for digitale undervisningsmaterialer hos deres ledere, understøtter blot behovet for høj grad af medindflydelse.

Husk - både analoge og digitale undervisningsmaterialer understøtter god undervisning. Lærerne ved selv hvordan og hvornår.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
701 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.020 andre er allerede tilmeldt