Gratis undervisningsmateriale til madkundskab i naturen

'Vild mad' er hjælp til lærere, som gerne vil vise eleverne den spiselige natur, og blive klogere på, hvordan man tager den med i køkkenet. På hjemmesiden finder man lærervejledninger og undervisningsforløb.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har du sanket med dine elever? Hvis ikke, så er Vild mad en hjælpende hånd, der i coronatid, kan bringe eleverne mere udenfor.

Undervisningsmaterialet Vild mad er et non-profit-initiativ, som René Redzepi, manden bag restaurant Noma, har taget.

Grundforløbet i Vild mad introducerer det "at sanke". Eleverne bliver introduceret til, hvad det at sanke er, hvordan man gør, og hvad skal man vide, inden man tager ud i naturen. I grundforløbet bliver der introduceret en børne-app til mobilen, hvor eleverne kan oprette en profil og så bruge appen, når de færdes i naturen og skal genkende de spiselige planter.

I 'Vild mad' kan man finde en lang række undervisningsforløb, blandt andet Bær og frugter, Tang, Urter og Svampe. Man kan også hente detektivskema, sankeregler, opskrifter og opgaver om råvarekendskab.

Hvert modul tager minimfire4 lektioner og kan bruges fra 4. klasse.

Blog: Fortælling fra skolehaven: Ramsløg

Helle Brønnum Carlsen: Skræl plastik af maden

Lektor i madkundskab Helle Brønnum Carlsen har givet 'Vild mad' sin anbefaling med på vejen:

"Vild mad-undervisningsmaterialet er et aktuelt og relevant redskab, der kan medvirke til, at eleverne åbner øjnene for naturen, dens muligheder og den respekt, vi skal vise, når vi bruger den. Samtidig er materialet med sin meget konkrete forankring i den vilde natur en kærkommen udfordring af elevernes tab af sanselighed og kontrol. Vild mad er hverken forudsigeligt eller emballeret i hygiejnisk plastik, men stiller krav om en dømmekraft, vi som forbrugere har tendens til overlade til andre", skriver Helle Brønnum Carlsen om materialet.

Hun peger på, at det er vigtigt, at lærere arbejder med forståelsen for fødevarernes oprindelse

"Ved at skulle sanke sin mad selv, får eleverne mulighed for med alle sanser og en stor mængde viden at erfare, at mad ikke kommer indpakket i plastik. De kan også gøre sig historiske betragtninger om, hvordan livet var i tidligere tider, hvad enten vi taler om jægerstenalderen, hvor stort set alle planter var sanket vildt, eller vi taler om fattige bønder i det 18. århundrede, der supplerede stivelsesmaden med vilde urter og bær".

Video fra 'Vild mad'

Materialet kan bruges tværfagligt

Materialet er især målrettet madkundskab, men nogle forløb kan også bruges i natur/teknologi, biologi og geografi. Ligesom hjemmesiden også peger på, at det kan bruges til understøttet undervisning eller tværfaglige projekter.