Blog
2   9

Idrætsundervisning – uden hal, omklædning og bad

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Fra i dag vender vi tilbage til normalt skema på vores skole. Det betyder, at idræt er tilbage på skemaet i de uger, hvor vi må være fysisk tilbage på skolen. Alligevel bliver undervisningen noget amputeret, da vi hverken har adgang til hal, må klæde om eller bade efter endt undervisning.

Foto: Shando/Flickr.com

 

Det glæder mig, at vi nu igen kan vende tilbage til en mere normal hverdag. En kendt hverdag som betyder, at eleverne skal have alle deres fag og deres forskellige lærere. På vores skole kører vi normalt med bus til en anden skole, når vi skal have idræt. Her låner vi hal/omklædning, da vi ikke selv har faciliteterne til det. Dette kan ikke lade sig gøre i denne tid, og det er forståeligt nok. Det betyder derfor, at jeg står med det dilemma, at vi skal have idrætsundervisning, men uden mulighed for at klæde om eller få et bad efterfølgende.

Selvfølgelig kan jeg køre undervisning med fokus på den teoretiske viden, men det sidste mine elever har brug for lige nu er mere stillesiddende undervisning. De trænger til at bruge kroppen gennem bevægelse, leg, puls, tempo, konkurrence og grin gennem de forskellige indholdsområder.

Artiklen fortsætter under banneret

For mig at se består dilemmaet i, at jeg underviser de ældste elever, hvilket gør det endnu mere vanskeligt at bede om puls, intensitet og fart, da de er i den alder, hvor badet efter idræt er både nødvendigt og vigtigt.

 

Omstillingsparathed endnu engang

Mange tiltag i perioden med Covid-19 har ikke altid givet mening. Jeg skal nu sørge for en god idrætsundervisning med ganske få ressourcer. Jeg kan naturligvis være ude, men den aktivitet, tiden kalder på, er udsat for skærpende omstændigheder. Flere af de ældre elever gider ikke involvere sig synderligt, hvis ikke de kan bade efter undervisningen, og er vejret ikke med os, så har jeg et klasseværelse til rådighed.

Jeg har efterhånden lært, at denne periode handler om udfordringer, der skal løses. Udfordringer der ikke altid følges ad med løsningsorienterede strategier. Indimellem må jeg blot parere ordre og forsøge at få det bedste ud af dagene sammen med eleverne. Det må være det niende eller tiende lag af omstillingsparathed, jeg trækker frem denne sæson.

Ingen hal

Ingen omklædning

Intet bad

No worries! Vi finder ud af det!!!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.198 andre er allerede tilmeldt