Blog
0   15

Fagdage eller normalt skema?

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

På vores skole har ledelsen prioriteret fagdage frem for elevernes normale skema. Det giver lærerne en tryghed i forhold til færre sammenhænge, men eleverne savner alsidigheden…

Foto: Nicah Sittig/Flickr.com

 

Når udskolingen på vores skole må være 50 % fysisk på skolen foregår det med fagdage. Her er dansk, matematik- og engelsklæreren prioriteret frem for klassens sædvanlige skema.

Skolens prioritering har handlet om at give eleverne en tryg start. Det betyder blandt andet, at de har mødt deres klasselærere i hele dage frem for en masse forskellige faglærere. Desuden har fokus også været at passe på de lærere i forhold til smitte, som har mange forskellige klasser i løbet af en uge.

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne har dog ytret, at de savner deres almindelige skema. De savner de forskellige lærere og fag.

Der er ingen tvivl om, at trygheden og sikkerheden i at holde tingene simple er fint, men man må også skele til den energi der ligger i afvekslingen.

 

Afvekslingens styrke

Disse uger kan nemt blive ensformige med konstante fagdage og den samme lærer igen og igen. Når vi nu åbner, så kunne man formode, at en ny lærer i klasserne godt kunne fungere med afstand. Der mikses alligevel i alle andre afkroge af samfundet, så hvis vi kan dyrke transporten, indkøbene osv. så kan vi måske så småt begynde at tænke almindelige skemaer igen.

Jeg har oplevet flere elever kommentere på ensformigheden, og det faktum at andre skoler kører ”normalt” kan også spille ind.

Vi er som samfund så godt rustet til at lukke ned lokalt ved smittetilfælde, så vi godt kunne vende tilbage til normalen uden alt for megen angst for at blive udsat.

Derfor håber jeg, at vi snart igen kan finde ind i den dynamik, det er, når skolen sætter alle tangenterne på klaveret i spil. En god melodi kræver mere end en oktav i et fastlåst partitur. Den kræver plads og forskellige inputs for at kreativiteten kan blomstre.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.509 andre er allerede tilmeldt