Blog
0   9

De fysiske rammer som mellemform

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Der er mellemformer overalt for tiden. Den klassiske definition og forståelse af en pædagogisk mellemform er at lade det traditionelt specialpædagogiske fusionere med det traditionelt almenpædagogiske.

Et klokkeklart mellemformsdesign er Nest-klasserne, hvor børn med og uden autisme går i samme klasse. Forudsætningen for, at det er lærerigt, kreativt og dannende for alle børn, er, at pædagogikken tilrettelægges og gennemføres i en autismevenlig pædagogisk kontekst. Det gælder både i forhold til rammeforholdene i kommunen og på skolen, de organisatoriske rammer om undervisningen og brugen af (specialpædagogiske) tilgange og metoder.

I Nest-pædagogikken er der på metodeniveau et særligt fokus på de fysiske rammer omkring undervisningen. Som på samme vis er autismevenlige forstået som kodede læringsrum, hvor det øjeblikkeligt fremgår, hvad eleverne inviteres ind i, hvor hvilke aktiviteter tænkes gennemført, hvor, hvordan og hvornår. Der er visuelle støttesystemer som dagsprogrammer, lektionsprogrammer, samt en visualisering af hvad der arbejdes med lige nu, og hvad næste opgave er. Ligesom der vil være forskellige former for visualiseringer af skaleringer som hjælp til den fortløbende træning i selvregulering. Materialerne er kategoriserede, og der er taget bevidst stilling til de fysiske rammer ud fra faglige refleksioner omkring, hvordan rummet så meget som muligt kan støtte den pædagogiske hensigt og dermed fungere som den 3. pædagog.

Artiklen fortsætter under banneret

Fordi pædagogik er defineret som mødet mellem mennesker, vil der altid være tale om en dynamisk proces fra et sted til et andet. Det gælder al læring og udvikling, og det gælder også rammerne omkring pædagogikkens udfoldelse. Rammerne kræver vedholdenhed i at være det oplevede og synlige udtryk for det, vi gerne vil med eleverne. De sander let til, og måske ser vi ikke mere det passive rod, der har en tendens til at samle sig i hjørnerne, oven på skabe eller andre steder, hvor vi ikke ’kommer’ så tit. Og som vi ikke tror, vi ser. Men pointen her er, at det gør vi intuitivt. Eller elevarbejderne med eksempler på et forløb, der blev afsluttet for længe siden.

Læringsrummet skal til alle tider være opryddeligt og aktuelt i de visuelle guidninger. Det kræver, at rammerne indgår i teamsamarbejdet på samme strukturerede måde, som tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning i øvrigt kræver.

Når de fysiske rammer omkring undervisning lever op til de i Nest pædagogikken beskrevne kriterier for indretning, bliver de den umiddelbare og konkrete oplevelse af en ’mellemform’. Eller sagt anderledes: Af et inkluderende læringsmiljø, der understøtter den intenderede skole for alle.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
620 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.470 andre er allerede tilmeldt