Det online skolemuseum består blandt andet af en omfangsrig samling af historiske fotografier fra de mange danske skoler gennem tiden.

Skolehistorien er rykket online

Dansk Skolemuseum ophørte med at eksistere i et fysisk rum for godt et årti siden, men er nu genopstået i virtuel form. Det henvender sig til alle skolehistorisk interesserede og tilbyder samtidig undervisningsforløb og udstillinger til lærere i alle fag på alle klassetrin.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2009 lukkede Dansk Skolemuseum som fysisk museum, men er genopstået online. Frem til 2016 befandt samlingen sig i ti containere.

Med støtte fra A.P. Møller-fonden i 2016 blev museets fysiske artefakter pakket ud af containerne og med Nationalmuseets mellemkomst overdraget til forskellige museer og DPU.

Men samtidig blev der fundet en løsning på, hvordan man kunne holde liv i Dansk Skolemuseum: Nemlig ved at lade det rykke online på skolehistorie.au.dk.

Skolemuseet genåbner - på en måde

Her kan man nu finde en samling af affotograferede genstande og anskuelsesbilleder, men også hente inspiration til at arbejde med skolehistorien i færdigpakkede undervisningsforløb.

"Da folkeskolen fyldte 200 år i 2014 lavede man et stort undervisningsmateriale, der danner grundlag for nuværende på skolehistorie.au.dk, som nu er Danmarks eneste udelukkende digitale museum", fortæller professor og skolehistoriker ved Aarhus Universitet Ning de Coninck-Smith.

Dækker alle fag

Foreløbig har museet lavet to udstillinger om den antropocæne tidsalder og grænsedragningen i Sønderjylland i forbindelse med 100-års-jubilæet for Genforeningen i 1920.

Den næste er lige på trapperne og kommer til at omhandle piger i STEM-fagene. Senere på året planlægges en udstilling sammen med Giveegnens museer om en berømt samling af udstoppede dyr til undervisningsbrug fra 1920'erne, lavet af en lokal lærer.

Museet henvender sig til alle, der er interesserede i skolehistorien, men bredden i udstillingstemaerne illustrerer, at lærere i alle fag på alle klassetrin vil kunne bruge museet til at finde inspiration til deres undervisning, pointerer Ning de Coninck-Smith.

"Der ligger et bredt udvalg af undervisningsmaterialer udarbejdet af museet, der frem over også vil ligge på EMU'en, og som gør, at man vil kunne få en skolehistorisk dimension ind i sin undervisning, hvis man ønsker det", siger hun og tilføjer:

Blog: Skolehistorien er (næsten) overalt!

"Man kan for eksempel finde gamle bevægelseslege til sin idrætsundervisning og historiske skoletekster til danskundervisningen. Det er en måde at synliggøre for eleverne, at alle børn historisk set har gået i skole og lært om mange af de samme emner som dem selv, men at det også er foregået på meget forskellig måde".

At museet er blevet digitalt, gør det lettere for eksempel at supplere udstillinger og undervisningsforløb med interview med forskere og andre videnspersoner, der ligger frit tilgængeligt. Desuden arbejdes der på at få alle sanser i spil, selvom eleverne ikke har genstandene fysisk mellem hænderne.

"Duftsansen kan vi ikke gøre så meget ved, men vi er meget opmærksomme på, at materialerne skal appellere til resten af dem. Der er tænkt flere forskellige typer medier som tekst, film og lyd ind", siger Ning de Coninck-Smith.

Museet har to deltidsansatte og får driftsstøtte fra Undervisningsministeriet, men er afhængig af fondsstøtte til nye tiltag.