Historie
0   9

Skolehistorien er rykket online

Dansk Skolemuseum ophørte med at eksistere i et fysisk rum for godt et årti siden, men er nu genopstået i virtuel form. Det henvender sig til alle skolehistorisk interesserede og tilbyder samtidig undervisningsforløb og udstillinger til lærere i alle fag på alle klassetrin.

I 2009 lukkede Dansk Skolemuseum som fysisk museum, men er genopstået online. Frem til 2016 befandt samlingen sig i ti containere.

Med støtte fra A.P. Møller-fonden i 2016 blev museets fysiske artefakter pakket ud af containerne og med Nationalmuseets mellemkomst overdraget til forskellige museer og DPU.

Men samtidig blev der fundet en løsning på, hvordan man kunne holde liv i Dansk Skolemuseum: Nemlig ved at lade det rykke online på skolehistorie.au.dk.

Her kan man nu finde en samling af affotograferede genstande og anskuelsesbilleder, men også hente inspiration til at arbejde med skolehistorien i færdigpakkede undervisningsforløb.

Artiklen fortsætter under banneret

"Da folkeskolen fyldte 200 år i 2014 lavede man et stort undervisningsmateriale, der danner grundlag for nuværende på skolehistorie.au.dk, som nu er Danmarks eneste udelukkende digitale museum", fortæller professor og skolehistoriker ved Aarhus Universitet Ning de Coninck-Smith.

Dækker alle fag

Foreløbig har museet lavet to udstillinger om den antropocæne tidsalder og grænsedragningen i Sønderjylland i forbindelse med 100-års-jubilæet for Genforeningen i 1920.

Den næste er lige på trapperne og kommer til at omhandle piger i STEM-fagene. Senere på året planlægges en udstilling sammen med Giveegnens museer om en berømt samling af udstoppede dyr til undervisningsbrug fra 1920'erne, lavet af en lokal lærer.

Museet henvender sig til alle, der er interesserede i skolehistorien, men bredden i udstillingstemaerne illustrerer, at lærere i alle fag på alle klassetrin vil kunne bruge museet til at finde inspiration til deres undervisning, pointerer Ning de Coninck-Smith.

"Der ligger et bredt udvalg af undervisningsmaterialer udarbejdet af museet, der frem over også vil ligge på EMU'en, og som gør, at man vil kunne få en skolehistorisk dimension ind i sin undervisning, hvis man ønsker det", siger hun og tilføjer:

"Man kan for eksempel finde gamle bevægelseslege til sin idrætsundervisning og historiske skoletekster til danskundervisningen. Det er en måde at synliggøre for eleverne, at alle børn historisk set har gået i skole og lært om mange af de samme emner som dem selv, men at det også er foregået på meget forskellig måde".

At museet er blevet digitalt, gør det lettere for eksempel at supplere udstillinger og undervisningsforløb med interview med forskere og andre videnspersoner, der ligger frit tilgængeligt. Desuden arbejdes der på at få alle sanser i spil, selvom eleverne ikke har genstandene fysisk mellem hænderne.

"Duftsansen kan vi ikke gøre så meget ved, men vi er meget opmærksomme på, at materialerne skal appellere til resten af dem. Der er tænkt flere forskellige typer medier som tekst, film og lyd ind", siger Ning de Coninck-Smith.

Museet har to deltidsansatte og får driftsstøtte fra Undervisningsministeriet, men er afhængig af fondsstøtte til nye tiltag.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.504 andre er allerede tilmeldt