Tidligere forperson for de lærerstuderende Rasmus Holme Nielsen håber på at være på Enhedslistens kandidatliste på Frederiksberg til efterårets kommunalvalg.

Rasmus Holme vil være kommunalpolitiker: Vil stille op for Enhedslisten på Frederiksberg

Tidligere forperson for de lærerstuderende Rasmus Holme Nielsen håber på at stå på stemmesedlen på Frederiksberg ved efterårets kommunalvalg.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 16. november skal det kommunalpolitiske landkort farves på ny. På Frederiksberg melder tidligere forperson for de lærerstuderende Rasmus Holme Nielsen sig ind i kampen for at ændre kommunefarven på Frederiksberg, der i 112 år har haft det Konservatives Folkepartis grønne farve.

Rasmus Holme Nielsen stiller nemlig op i den interne urafstemning for at komme på Enhedslistens liste ved valget, hvor også blandt andet forhenværende folketingspolitiker Pelle Dragsted stiller op. Det gør han med ambitionen om at rykke grænserne for, hvad velfærdsstaten kan levere.

"Vi skal udnytte, at vi har en rød regering til at udvide og lave varige aftryk på vores velfærdssamfund. Jeg tror på, at velfærdsstaten i høj grad udfordres og udvikles kommunalt, fordi det er her, at man kan afprøve og gå forrest til inspiration for Christiansborg", siger Rasmus Holme Nielsen.

Takker af på tærsklen til LL's fornemste opgave: Det er skørt, men også okay 

Ønsker progressivt skolevæsen

Rasmus Holme Nielsen vendte i februar tilbage til sin læreruddannelse på Frederiksberg efter at have aftjent to år som forperson for Lærerstuderendes Landskreds.

Skulle det lykkes for ham at blive valgt, vil han forsøge at styrke folkeskolen både som kommende lærer og som kommunalpolitikere. Politisk håber han især på at skabe en folkeskole med mindre fokus på test og mere plads til lærernes dømmekraft.

"Jeg tror på, at vi kan gå forrest i reformeringen af folkeskolen ved at være progressive lokalt. Vi skal gå forrest mod at skabe et skolevæsen, der går væk fra, at alt skal kunne måles og vejes til, at skolen skal skabe hele mennesker og udviske sociale skel".

Vil udfordre rammerne

Men er det ikke begrænset, hvor meget man kan ændre lokalt? De nationale test er jo fx vedtaget på Christiansborg?

"Det er klart, at rammerne i høj grad er besluttet på Christiansborg. Det gør, at selv mange af de mest progressive stemmer i den skolepolitiske debat ude i kommunerne siger: 'Vi indordner os'. Det er ærgerligt. Jeg mener, at man kommunalt skal være meget bedre til at udfordre de nationale rammer. Der er dog også en masse ting, vi beslutter lokal; vi kunne fx sænke klassekvotienterne og sikre bedre forberedelsesfaktor for lærerne", siger han.

Ifølge Rasmus Holme Nielsen bør man politisk være langt mere åben for, at man kan finde inspiration på landets friskoler til måder at drive skole på.

"Meget af den progressive pædagogik og en ledelsesstil med mere frihed til lærerne er især rodfæstet på friskolerne, men de lever en meget stille tilværelse, hvor ingen rigtigt lader sig inspirere af dem, hverken politisk eller forskningsmæssigt. Det samme gælder Den Frie Lærerskole for den sags skyld. Dér har de studerende fx et helt års praktik. Hvorfor er der ikke lavet en forskningsartikel om, hvorvidt det så gør dem til dygtigere lærere? Jeg mener, at vi skal tale åbent om, hvad vi lære af friskolerne".

Ny i spidsen for de lærerstuderende: Uddannelsen skal ruste til nyt syn på mangfoldighed 

Læreruddannelsen skal spille en større rolle

Rasmus Holme Nielsen mener også, at hans egen læreruddannelse på Frederiksberg bør spille en langt større rolle i udviklingen af kommunens folkeskoler.

"Det er pinligt for både læreruddannelsen og kommunens folkeskoler, at de ikke samarbejder mere. Der kunne være noget rigtigt spændende i, at undervisere og lærerstuderende i højere grad kommer ud og er en kritisk ven ude på skolerne, så de på den måde er med til at udvikle folkeskolen. Omvendt skal vi også arbejde på, at lærerne ude på skolerne får en højere ejerskabsfølelse over det lokale seminar ved fx at blive inviteret ind til at holde oplæg på uddannelsen".

Ved det seneste kommunalvalg i 2017 var det et flertal på kun 168 stemmer Det Konservative Folkeparti yderligere fire år mere med borgmesterkæden.