Blog
0   12

Find fællesnævneren...

Abonner på nyt om H&D-blokken i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Nej du har ikke tunet ind på matematiknetværket – det drejer sig om HD. Fællesnævneren i HD. Hvis den da er der…

Men vi starter i matematik: I starten af skoleåret sidder en stor del af danske skoleelever i 5. klasse i matematik og arbejder med regneregler, simpelthen fordi det er første afsnit i Matematrix-bogen. En anden stor del bruger sikkert en anden bog, der har et andet afsnit som det første.

Mange kommer igennem det samme, da en del stadig støtter sig til diverse bogsystemer i matematik, dansk, tysk m.m. I idræt har en del løb på programmet hen imod efterårsferien – bl.a. fordi mange gør sig klar til skolernes motionsdag som typisk afholdes dagen inden efterårsferien. 

Uden at vi skal gå i takt i håndværk og design kan en vis ensartethed måske være godt.

Jeg har ikke overblikket over hvordan faget drives rundt omkring, men så vidt jeg kan se er det meget forskelligt. 

Artiklen fortsætter under banneret

En lærer/to lærere/fokus på håndværk/fokus på designprocesser/3D laserskærere osv. Nogle har træ eller stof i hænderne hver gang og andre steder er faget mere teoretisk.

Lige pt bliver det endnu mere tydeligt da nogle med fuld kraft er i gang i faglokalerne mens andre underviser on-line – eller ikke har undervisning i faget. Tolkningen omkring hvad man må og kan pt. er forskellig.

Selvom faget har fået mere bevågenhed de senere år kan man stadig ”slippe af sted” med meget, som måske er på kanten af fagets formålsformulering. Endelig spiller den enkeltes evner og begejstring for områder en stor rolle – nok større end i fx dansk er min teori.

”Hit me – ideer til 6 timers forløb” skrives der i opslag af lærerne på facebook-siden for faget. Den ultimative og dovne blottelse synes jeg. Kunne man forestille sig en dansklærer der skrev det samme uden at præcisere HVAD man vil og fortælle om FORUDSÆTNINGERNE.

Mange fra min generation lavede den klassiske bordskåner i sløjdtimerne, hvor der kun var fokus på håndværksdelen. Det sker gudskelov ikke mange steder mere, men vi havde dog det som en fælles reference ligesom vi havde set Huset på Christianshavn, Lørdagshjørnet og Matador.

Jeg er usikker på om der er en fællesreferenceramme for håndværk og designelever fremad?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.268 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
426 andre er allerede tilmeldt