Blog
0   5

Fængende fjernundervisning - Pokemon i HD

Abonner på nyt om Håndværk og design - fra værkstedet i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

En underlig tid med fjernundervisning, håndværk og design og en idébank som er ved at være opbrugt. For hvad skal man finde på, som stadig giver mening for eleverne? Og for læreren?

 

- indlæg i samarbejde med min kollega og samarbejdspartner i Håndværk og Design, Cilla Marie Christiansen

 

Diverse facebook-grupper for undervisere bugner af undervisningsforløb, netop henvendt til hjemmeskole. Det kan være en fordel at dykke ned i den online bank og muligvis tilpasse forløbene, så det passer til ens klasser. Vi har fundet og taget udgangspunkt i et forløb om Pokémon, som er et fænomen mange elever kender til. De fleste elsker det, andre overlever.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Forløbet er delt op i 4 opgaver:

Undersøg forskellige pokemontyper,

Lav dig selv som pokémon

Design 3 pokémons

Byg din egen pokémon

 

Klude, elastikker, solbriller og et andenæb

 

Som første led i undervisningen, ser vi et afsnit af serien omkring Pokémon. Her bliver vi indviet i universet omkring Pokémon, og vi bliver introduceret til flere forskellige “typer” af Pokémon. Pokémonerne har forskellige farver og kendetegn, alt efter hvilken type de er. Eleverne skal undersøge typerne: vand, ild og græs. Hvilke farver har de? Kendetegn? Styrker? Svagheder?

 

Næste opgave bliver mere personlig. Her skal eleverne opfinde dem selv som Pokémon. Hvordan ser jeg ud som Pokémon? Hvilke kendetegn har jeg? Hvad er mine pokémon-jeg’s styrker? Svagheder? Hvad er mit Pokémon-navn?

Pringles og opvaskesvampe

 

Eleverne skal herefter vælge en specifik type, som de vil arbejde med. Når de har valgt en type, skal de designe 3 forskellige pokémons. Det kan godt være svært at finde på, så man kan altid kigge i online databasen over alle pokémons. Det er jo tilladt at få inspiration.

Når de 3 designs er lavet, skal de vælge den pokémon, som de synes er den bedste. De skal overveje, hvorfor det netop er den, som de har valgt. Er det den der er flottest? Har flest farver? Er sejest? 

Kiwi og blyanter

 

De får frit spil til efterfølgende at bygge pokémonen. De skal gå på jagt i hjemmet efter byggematerialer - alt kan bruges. 

 

Honningbøtte, papir og sølvpapir

 

Eleverne kløede på. Det kom der mange gode Pokémons ud af. Og med hensyn til materialer oplevede vi en imponerende kreativitet.

Sten, papir, piberenser og stofklud

 

Faxe Kondi flaske og spraymaling

 

Kabel, papir og tape (den hurtige version ;-))

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.334 andre er allerede tilmeldt