Blog
0   7

Lærerens fornemmelse for normalitet

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg fornemmer normalitet foran os. Elever der skal gå fysisk i skole. Godt nok kun hver anden uge. Men en god fornemmelse af glæde og gensyn har ramt mig

Eleverne har hele tiden gået i skole. De har i forskellig grad været i læring. De har lært noget. De har lært om livet. De har lært om dem selv. De har lært at kede sig. De har lært at skolen og vennerne trods alt er en fin ting i deres liv. Det bliver godt at få normal skole hver anden uge. Jeg glæder mig til at kunne undervise eleverne og svare på deres spørgsmål på en bedre måde end gennem en skærm. Jeg ser frem til at se eleverne i øjnene. Det bliver dejligt at gå op ad trappen og ind i et fysisk lokale for at undervise.

Det er min oplevelse af matematikundervisning godt kan afvikles online. Det er muligt at gennemgå det faglige stof, diskutere løsninger, lave gruppearbejde osv. Det hele kræver blot, at eleverne er vågne og rimeligt motiverede for at deltage. Og at eleverne ikke sidder og spiller et spil på deres mobiltelefon samtidig med, at de faglige guldkorn flyder fra læreren i en strid strøm. Det er ikke som fysisk undervisning, men det er ikke så skidt, at vi kan tale om alvorlige ”læringstab” - forfærdeligt begreb. Jeg tænker, at vi skal passe lidt på med fortællingerne om, hvor skidt det var med online undervisning. Det var den skolevirkelighed, vi kunne præsentere eleverne for. Det var de muliges kunst, og det var så fint og godt, som vi gjorde det til. Det er onlineundervisningen og vores online relationer, der er grundlaget for det videre liv i skolen. Vi skal klappe os selv på skulderen og være stolte af vores indsats. For vi gjorde det bedste vi kunne.

Det var ikke altid let. Jeg kommer ikke til at savne frustrationerne over ikke at brænde igennem skærmen til teenagere i sengen. Jeg kommer ikke til at savne forvirringen og overvejelserne omkring elevernes forståelse af det, jeg lige har sagt eller skrevet. Jeg kommer heller ikke til at savne gentagelserne, bare for at være sikker på, at jeg nu fik sagt det hele, og alle var med. Jeg fornemmer normalitet, og håber at test- og vaccinestrategierne kommer til at virke helt ude i klasseværelset. Jeg glæder mig til et mere normalt arbejdsliv for os alle - godt nok kun hver anden uge.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.176 andre er allerede tilmeldt