Blog
2   16

Ulighed i skolen

Abonner på nyt om Katrine Vinther Nielsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

"Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive"

"Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive." sådan siger Oskar, hver gang der skal afleveres skriftlige opgaver i dansk. 

Det er som det sprog, som er fyldt med argumenter og ræsonnementer, er hemmeligt, og det liv, fyldt med planlægning og organisering, er uopnåelig, for papiret forbliver tomt.

Helt anderledes er det for Viggo, han forstår hvert et ord, når jeg forklarer. Han taler det hemmelige sprog og kan organisere sin skriveproces. 

 

Artiklen fortsætter under banneret

Chanceulighed

Oskar og Viggo er opdigtede navne, men uligheden mellem disse elever er ikke opdigtet.

Oskar kommer fra et lavindkomsthjem, og det kan have konsekvenser for ham, for chancen for at gennemføre især en universitetsuddannelse er lavere, hvis man kommer fra et lavindkomsthjem sammenlignet med unge fra mere ressourcestærke familier.

Hvis Oskars chancer for at gennemføre en uddannelse skal øges - hvis vi skal mindske den chanceulighed, han har med sig, så kræver det ressourcer.

 

Ulighed i sundhedsvæsenet

Tirsdag d. 23. marts deltog jeg i et spændende initiativ, et alliancenetværk, skabt af bl.a. Aarhus kommune og Kræftens bekæmpelse, hvis formål er at samle alle kræfter i byen, som arbejder for mindre ulighed i sundhed. Her hørte jeg bl.a. et meget spændende oplæg af Morten Sodemann, professor og overlæge OUH: “Ulighed i sundhed – under og efter coronapandemien”

Særligt én af hans pointer fangede min opmærksomhed, nemlig at jo kortere uddannelse jo sværere har man ved at omsætte sundhedsråd til konkret handling. Det kan skyldes, at man ikke for alvor har lært at håndtere komplekse informationer - det man skal lære i skolen: at planlægge og overskue sammenhænge, at kombinere informationer og træffe strategiske beslutninger.

 

Ulighed i skolen

Og pludselig var jeg tilbage hos Oskar i skoleklassen, for ja, det er jo lige præcis dét, jeg som fagprofessionel ved intuitivt: Den viden og de færdigheder, som kræves for at klare sig, lader sig ikke kun måle i konkrete opsatte målpar - det er nemlig en kompleks dannelsesproces.

Så hvis vi lærere skal kunne hjælpe Oskar, kræver det rigtig meget tid, for opgaven skal forstås og struktureres, og verden åbnes, så verden kan begribes og beskrives. 

Tid betyder flere ressourcer og færre elever i klassen, så lærerne har tid til at hjælpe eleverne. 

Tid betyder også tid til forberedelse og frihed til de fagprofessionelle: Når verden skal åbnes, og sprog udvikles, passer det ikke ind i prefabrikerede læringsportaler og målbare evalueringer med simple tjeklister, for der skal læses litteratur, debatteres, ja, vi skal tale sammen, så sproget ikke forbliver hemmeligt.

 

Kilder

https://www.information.dk/indland/2021/03/20-aar-unge-kun-uddannet-samme-niveau-foraeldrene-noedvendigvis-problem?lst_tag

https://www.raeson.dk/2020/professor-morten-sodemann-sygdom-fattigdom-og-kort-uddannelse-er-ikke-udtryk-for-en-karakterbrist-det-er-udtryk-for-livsvilkar-der-skaber-en-dyr-og-stigende-ulighed-i-sundhed/

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.592 andre er allerede tilmeldt