Blog
0   8

“Online” eksperimenter - og faglige tekster

Abonner på nyt om Mortens mening i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg har sammen med mine to 8. klasser de gennemført det første af de 4 fællesfaglige forkusområder, som skal opgives til eksamen. Og det er blevet helt anderledes end jeg har gjort det før.

For et par år siden, var jeg ude at være censor hos en naboskole, hvor Mette Mellerup er lærer, og hun sammen med sin makker og deres elever arbejdet en del med at eleverne skulle producerer faglige tekster. Det har ligget inde bagerst i hovedet og summet siden, uden at jeg rigtigt at har gjort mere ved det - altså indtil nu.

 

I uge 8 startede vi arbejdet med emnet "bæredygtig produktion" ved at lave problemstillinger og arbejdsspørgsmål, og så skulle eleverne ellers lave en faglig tekst eller video, hvor de uden at nævne spørgsmålene skal belyse emnet, og hvor en læser eller lytter efterfølgende skal kunne svare på arbejdsspørgsmålene - og så skulle eleverne lave et eksperiment eller undersøgelse der var relevant for emnet.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Hvis eksperimentet ikke kunne laves derhjemme, skulle man skrive en instruerende tekst til mig, så jeg kunne udføre og filme eksperimentet, sende filmen, så eleverne selv kunne lave en voice over og eventuelt klippe filmen til. Der var lige et aber dabei - den instruerende tekst skulle være så tydelig, at jeg ikke kunne misforstå den. Hvis der var noget der kunne misforstås, så ville jeg gøre det og sende en video af det fejlslagne forsøg. Jeg ved ærligt talt ikke hvad mine forventninger til denne opgave var, men uanset hvad, så har eleverne langt overgået mine vildeste forhåbninger. Det er blevet til et par reforsøg, hvor teksterne ikke var helt skarpe til at starte med, men det er endt med 9 forskellige forsøg/eksperimenter på virkeligt højt niveau.

 

De tekster, jeg er kommet igennem, har været gode og spændende læsning, og eleverne har været fulde af gåpåmod. For mig og eleverne har corona-begrænsningerne vist sig at være en velsignelse i dette tilfælde. Jeg tror og håber, at alle andre lærere og elever har tilsvarende oplevelser, vi kan tage med tilbage til skolen. 

 

En lille bonus var for mig at få lov at udføre eksperimenter, der var anderledes formuleret og tænkt, end det som jeg selv har tænkt ville være smart. Og så var der mange eksperimenter :-) 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.585 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.176 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.016 andre er allerede tilmeldt