Dansk som andetsprog
0   14

Hedensted genindfører modtageklasser efter løftet pegefinger

Efter en løftet pegefinger fra Undervisningsministeriet til en række kommuner genindfører Hedensted Kommune nu modtageklasserne i stedet for at lade nyankomne elever med behov for sprogstøtte starte direkte i almenklassen.

Det er ikke med deres gode vilje, at byrådspolitikerne i Hedensted Kommune nu lægger op til at genindføre modtageklasser for nyankomne elever, der ikke kan det danske sprog.

Det sker efter, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i Undervisningsministeriet har skredet ind med en løftet pegefinger over for en række kommuner, der bryder reglerne for undervisning af de nyankomne udenlandske elever med krav på sprogstøtte.

En undersøgelse har nemlig tidligere vist, at en række kommuner ikke tilbyder de nyankomne elever den basisundervisning i dansk som andetsprog, som de ifølge loven har krav på.

Undersøgelsen viste, at et stigende antal kommuner er begyndt at indskrive nyankomne elever direkte i almindelige klasser i stedet for modtageklasser - hvad enten der er tale om flygtninge, familiesammenførte eller børn af udenlandske forældre, der arbejder i Danmark.

Artiklen fortsætter under banneret

Integration før sprog

Det er der ganske vist intet til hinder for rent lovmæssigt. Men derimod er det i strid med reglerne udelukkende at give sprogstøtte som led i den almindelige klasseundervisning, når der er tale om nyankomne elever med krav på basisundervisning.

Og netop derfor ser politikerne i Hedensted sig nødsaget til igen at bruge modtageklasser, når der kommer nye elever med behov for sprogstøtte til kommunen. Ifølge formand for kommunens læringsudvalg, Ole Vind (V), har man været glad for den hidtidige ordning, og derfor har han tidligere udtrykt ærgrelse over kravet om ændringer fra ministeriet.

"Det er ærgerligt, for det giver en ekstra regning, og som jeg ser det, er det et tilbageskridt for integrationen", har han udtalt til Horsens Folkeblad.

"Vi har hidtil sat integration før sprog, men det er også fordi, vi tror på, at man hurtigere bliver bedre til sproget, når man er integreret. Vi ved, at den lokale folkeskole og forældrenes arbejde er de to største "drivere" for vellykket integration", sagde Ole Vind.

Hidtil har kommunen praktiseret at lade de nyankomne elever med behov for sprogstøtte starte direkte i en almenklasse, hvor intentionen så har været, at de bl.a. skal lære dansk ved at arbejde alene i særlige undervisningsmaterialer. Men den går altså ikke, har ministeriet påpeget. Derfor lægger kommunen nu op til at oprette modtageklasser tre forskellige steder.

For loven skal overholdes, som borgmester Kasper Glyngø (S) erkender det over for Horsens Folkeblad.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
929 andre er allerede tilmeldt