Musik for mange ører

Musik er noget, vi skaber og oplever sammen

Nyt materiale til den musikteoretiske undervisning er lækkert og giver læreren lyst til at kaste sig ud i det.

Der sker noget på musikfronten for tiden. Flere store digitale portaler har set dagens lys, og nu kommer der et nyt stort og ambitiøst materiale til undervisning i teori og hørelære. "Musik for mange ører" er bygget op omkring det fællesskab, der er og altid bør være i arbejdet med musik.

Titel: Musik for mange ører

Forfatter: Hanna Rose Jørgensen, Clara Smedegaard, Pernille Bøge

Forlag: Dansk Sang

Materialet er derfor bygget op af øvelser, der tager form som lege, spil og fællesøvelser. Alle aktiviteterne passer til materialets fokus på udvikling af det indre gehør, forståelsen for musikteori og arbejdet med solmisation, trinfornemmelse og bladsang. Med fokus på fælles aktiviteter er materialet tænkt til større hold fra folkeskoleklasser i den obligatoriske undervisning over hold i musikskoleregi til valghold i folkeskolen og videre helt op i gymnasiet.

Der er, foruden lærerens bog, udgivet tre arbejdshæfter til eleverne med forskellige opgaver. Til hvert af disse hæfter hører en “legekasse” med forskellige kortspil, rytmebrikker, klaviaturplancher, nodesystemer med mere, som eleverne kan have i hænderne, når de arbejder. Der er indbygget progression i arbejdshæfterne, så man kan arbejde fra begynderstadiet og helt op til gymnasie- og seminarieniveau.

Materialet er lækkert udført og giver sådan en som mig lyst til at gå i gang med at spille og lave teoriopgaver med det samme - også selvom det er et stort og omfattende materiale. Kunsten for læreren vil uden tvivl være at udvælge det, der skal bruges, og ikke gå for hurtigt frem. Jeg tror, at man med dette materiale kan finde en god og sikker vej ind i hørelære- og teoriundervisningen.