Blog
0   11

Hvor har vi lært at tage hensyn til fællesskabet?

Abonner på nyt om Trine Hyllested i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi er trætte ja, men vi er faktisk lykkedes indtil nu! Lykkedes med at stå sammen hver for sig og generelt understøtte de fleste brancher. Sygehusvæsnet har knoklet, sygeplejerskerne har omskolet sig og stået ved de syges side. Sygehjælperne har fulgt og båret, vasket og madet. Plejehjemmene har været ekstremt udsatte. Lægerne har udsat sig for smitte. Tiltagene med nedlukning har først og fremmest skullet beskytte sygehusvæsnets funktionsdygtighed og kapacitet. Dog i hele samfundet er der blevet organiseret og støttet op. Supermarkederne er åbne, varene bliver leveret. Toge og busser kører. Andre fag har været udsat for smitte. Pædagogerne har taget de yngste, når de blev bedt om det. Lærerne er blevet gennet på arbejde og gennet tilbage til skærmen. De har undervist de yngste på skolen og de ældste på skærmen.

Men:

Hvad er det dog der gør, at vores samfund har undgået en total nedlukning med udgangsforbud? Hvorfor har vi stadig har mulighed for at demonstrere og ytre utilfredshed med vores regering, der trods alt har klaret det indtil nu? Hvad er det dog, der skaber et fællesskab og et samfundssind, en opbakning til et statsapparat, der handler som det har gjort i Danmark?

Vi har tillid til og respekt for faglige autoriteter. Det er sårbart og må ikke misbruges. Tilliden må vi have lært et sted. Magtfuldkommenhed har vi det svært med, så enhver ledelse må huske sin ydmyghed overfor de personer, den arbejder for. Modet til at stille spørgsmål til autoriteterne, det må vi have lært et sted? Et folketing, der efter det første chok, alligevel tør sige mor Mette imod - det må vi have lært et sted?

Det handler om en tidlig demokratisk indsats. Lad det ikke være en hemmelighed. Jeg tror på betydningen af de brede, almindelige danske pædagogiske daginstitutioner og skoler. Jeg tror på, at det er der man bl.a. lærer at være en velfungerende demokratisk borger. Det kræver en landsdækkende, velfungerende og økonomisk velfunderet pædagog- og læreruddannelse. Det skaber man med en bred, fælles, målrettet økonomisk indsats - ikke ved først at skære den danske læreruddannelse ned til sokkeholderne, for derefter at oprette tilfældige private pædagogiske institutioner som en privat læreruddannelse!

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.594 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
426 andre er allerede tilmeldt