Blog
0   6

Tag det første skridt

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

... ikke det andet

 

Når vi taler om bære- og væredygtige læringsrum, handler det om at bruge det, der er. Fagligt reflekteret og bevidst. Tilbagevendende og vedholdende i at forholde sig til, om læringsrummet er kodet til den ønskede pædagogiske virkelighed. Med stor respekt og øje for den konkrete målgruppe og de konkrete professionelle, der er tilknyttet klassen. Også set ind i en større skolekontekst, således at rummet alt andet lige kommer til at udtrykke og understøtte skolens samlede værdigrundlag.

Artiklen fortsætter under banneret

En tidligere sygeplejerske nu lærer sagde engang: Tænk hvis vi havde samme orden i skolen som på hospitalet? Menneskers liv afhang af, at vi havde fuldstændig styr på rum og rammer, og hvor hvilke ting var placeret.

I skolen har vi ansvaret for børn og unges læring og trivsel. Det er et stort ansvar, som skal tilgodeses på mange forskellige niveauer. Et meget enkelt niveau er de fysiske rammer, som altid er der. Uanset om det er indenfor eller udenfor. At være opmærksom på, hvad der allerede er af rammer, muligheder, inventar placering og bevægelsesveje, er en genvej til også at kigge på potentialer i pædagogisk udvikling.

For når vi tør tage det første skridt i en ønsket retning på et helt konkret plan, er der stor sandsynlighed for, at vi også i de mentale landskaber tør tage et lille første skridt. Det sker, at vi lader os forføre af visioner om målet om fem år, visionen for de næste to år, eller hvordan vi kunne ønske os det, hvis vi fik flere ressourcer og flere timer til at løse opgaven med.

Når vi vælger at kigge på det, vi allerede har og tænke i små første skridt i forståelsen af, at den mindste lille ændring kan medføre flere og større ændringer, så kan der skabes et afsæt for, at vi kommer andre og bedre steder hen. Som så igen kan føre til endnu flere skridt i ønsket retning.

Det kan lyde enkelt at tage det første skridt. Det er det ikke nødvendigvis. For det tages i den pædagogiske verden ofte sammen med andre, og det betyder fælles værdier og forståelse af opgaven. Det er her den største udfordring ligger. Handlingen i sig selv er ikke det afgørende. Det er enigheden om at tage et fælles første skridt og de afklaringer og aftaler, det indebærer: Hvorfor vi tager det? Hvad handlingen er? Og hvordan vi tager det?

Al forandring starter med det første skridt – og ikke det andet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
617 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.464 andre er allerede tilmeldt