Blog
0   18

Undervisningsidé til hjemmeundervisning, fysiskundervisning på skolen og til forskellige alderstrin

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Omstillingsparathed, ændringer, nye retningslinjer – det er vores dagligdag. Mange lærere har fra uge 11 online undervisning og fysisk undervisning på de samme dage. I hvert fald de næste to uger, for mon ikke vi skal omstille os igen tirsdag efter påske!? Her kommer en undervisningside, som kan bruges både online og i fysisk undervisning.

Selfie bingo med forårsbebudere 

I næste uge skal vi have selfie bingo med forårsbebudere – både på 5. 6. og 9.årgang. Eleverne får en plade med forskellige forårsbebudere, som de skal ud at finde i naturen. Nogle elever skal afsted alene, nogle i små grupper og andre sammen med mig.

De skal finde erantis, vintergækker, krokus i hvid, orange og lilla, gæslinger på pil, juleroser, solsort samt gråspurv/skovspurv. De prøver at tage billeder med dem selv og forårsbebuderen. Når de er tilbage i klassen eller på skærmen, så ser vi billederne. 

Vi snakker også om forår og hvilke kendetegn, der er for denne årstid. Disse informationer skriver jeg i et fælles mindmap på Mindmeister – som vi udbygger uge for uge. 

Artiklen fortsætter under banneret

Selfie bingo med søens fugle 

Vi har ikke langt til forskellige søer med et rigt fugleliv. I uge 12 kommer opgaven til at omhandle fuglene på søen. De kan tage billeder af fuglene. Jeg er på skolen – og underviser nogle af vores elever, så i den online undervisning kan jeg have udstoppet fugle fra faglokalet med. Så kan vi snakke om søens fugle og deres karakteristika. Disse informationer skrives også på vores fælles mindmap.

To 5. klasser, to 6.klasser og to 9.klasser er online og to 9.klasser er på skolen. Det bliver en kaotisk uge, men jeg omstiller mig endnu engang.

Hvornår har vi fået nok?

Vi – lærere, pædagoger og skoleledelser har nu et år været omstillingsparate, sat i nye arbejdsopgaver og konstant prøvet at opretholde trivsel og faglighed hos vores elever. Der bliver truffet politiske beslutninger, udsendt pressemeddelelser og retningslinjer. Vi parerer ordre (ingen megen civilulydighed dette år) men burde vi ikke snart ytre os mere om denne uholdbare situation med så mange skift, regler uden mening og uholdbare løsninger?  

I mit stille sind kan jeg da godt sidde og tænk – UNDSKYLD ER DER EN VOKSEN TILSTEDE!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.678 andre er allerede tilmeldt