Debat
18   37

Mobilfri skoler? Ja, selvfølgelig

Mobiltelefoner skaber dårligere undervisning, stressede elever, depressioner mm., og alligevel tillader nogen det stadigvæk. Jeg er forundret.

Vi kender det udmærket godt allesammen. Den evige kamp om at eleverne skal gemme mobilen væk eller aflevere mobilen til læreren, når timen starter. Eleverne bruger alle kneb for at beholde mobilen i egen lomme, og så vender læreren det blinde øje til, for at undgå at skade relationerne og for bare at komme videre. Nu har vi efterhånden haft 10 år, hvor mobilerne har hærget skolerne. Alle over 25 år kan huske en tid, hvor der ikke fandtes mobiler, som vi kender den idag, men de elever vi har på skolerne idag, har aldrig oplevet en verden uden mobiler og sociale medier. For dem er det helt naturligt, og det er det ikke mindst fordi, at vi som lærere, har givet dem adgang til mobilerne i et uhørt omfang. Sågar de studerende vi får ind på skolerne idag, har heller ikke oplevet en verden uden mobiler. Derfor har vi som skole og lærere et historisk ansvar for at komme det her uhyre så meget til livs, som muligt, inden det er for sent. 

Jeg har hørt mange festlige argumenter om, at det bare handler om at undervise eleverne i digital dannelse. Hvis der er nogen, som har gennemført et digitalt dannelsesforløb med der resultat, at eleverne helt frivilligt lader mobilen bliver derhjemme (hvor den i øvrigt hører til) så hører jeg gerne. Men det digitale forløb eksisterer ikke og kommer heller ikke til det. "jamen det gælder om at vi skal lære eleverne, at bruge mobilen rigtigt". Punkt 1: mobilen er underholdning, og det rigtige er at lade mobilen blive derhjemme. Punkt 2: når eleven har mobilen i hånden, så bliver den brugt på sociale medier og gaming, og ikke på digital dannelse. 

Med frygt for at træde nogen over tærerne, så tror jeg mere det handler om dovenskab, når vi giver eleverne adgang til mobilen. Orker vi den kamp, som det er, at gøre vores skole mobilfri. Nej, vi gemmer os bare bag pseudoargumentet om, at digital dannelse er måden at løse problemet på. 

På den skole, hvor jeg underviser, blev vi helt mobilfri for et par år siden. Også i frikvartererne. Hvis en elev har en mobil fremme, bliver den inddraget og forældrene kan hente den på kontoret. Jeg skal være ærlig og sige, at det har været hårdt arbejde, men resultatet er ganske enkelt en meget bedre skole. Vi har haft 100% opbakning fra forældrene, og meget mere leg og sociale aktiviteter i frikvartererne. Det undrer mig virkelig, at der er skoler, der stadig tillader elever, helt fra 1. klasse, bare at side i hvert deres hjørne og glo på en mobil i frikvartererne, nu hvor det er påvist hvor skadeligt det er. "jamen de har skam også mange fælles aktiviteter med mobilen i pauserne", hører man desværre nogen sige stadigvæk. Man kan sikkert godt finde en god mobil aktivitet, men det kræver den er lærer/pædagogstyret og inkluderende. Det udgør en promille. "Men de bruger den også som lommeregner". Jeg går ikke ud fra, der er nogen lærere, der stadig hopper på den? Hvis der stadig skulle sidde et par stykker, som tror det, så er svaret selvfølgelig nej. Når eleverne har mobilen i hånden, så bliver den brugt på gaming og sociale medier. Og der er ikke noget at sige til det. Tech giganterne har designet deres spil og sociale platforme på en måde, så eleverne er nødt til at være på hele tiden, med alle de psykiske lidelser, som vi ved følger med. 

Artiklen fortsætter under banneret

Mobilen er adgangen til de sociale medier. Vi ved nu helt sikkert, at det er de sociale medier, som presser især de ældste elever og særligt pigerne. Hvor mange likes fik mit billede? hvorfor får de populære piger altid flere likes end mig? Det er de spørgsmål, der fylder deres hjerner med dopamin, og som stresser dem helt vildt, og det legitimerer vi ved at give dem adgang til mobilen. At give elever fri adgang til mobilerne i skoletiden er et overgreb. Jeg håber sandelig ikke der stadig er skoler, hvor det sker. Hvis det er tilfældet, så er skolelederen eller skolechefer ikke sin opgave voksen. Sorry to say, men det er sådan det er. 

Så vil nogen sikkert sige, at jeg bare er en gammel hanelefant, som ikke følger med den teknologiske udvikling. Jeg synes jeg vil lade al den nyeste forskning tale for mig her. De digitale Læringsplatforme giver en dårligere undervisning. Det er fuldt belyst og dokumenteret. Det er også påvist af forskningen, at de sociale medier giver eleverne stress og depretioner.

Nu får vi, forhåbentlig, snart vores ældste elever tilbage. De har siddet foran en skærm i 10-12 timer dagligt i meget lang tid. Skal vi lade dem komme tilbage til mere skærm og mere online? Nej, selvfølgelig skal vi ikke det. En anbefaling herfra. Gør jeres skoler 100% mobilfri. Det er hårdt arbejde, men det er en meget bedre skole I får ud af det, og I har forældrene med jer.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.018 andre er allerede tilmeldt