Blog
0   56

Vi bliver dummere!

Abonner på nyt om Engelsk-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg er ked af det at måtte sige det, men jeg tror, at vi bliver dummere.

Jeg er ked af det at måtte sige det, men jeg tror, at vi bliver dummere.

Ved indførelsen af lov 409 fik vi et nyt begreb, ”uge 31”. Det er den sidste uge af elevernes skoleferie og det tidspunkt, hvor lærerne skal møde på skolen, da de jo har brugt deres tre ugers sommerferie.

Skolelederne står med et problem: Hvad skal de stille op med alle de mange lærere? Man må sætte dem til noget; ellers sidder de måske bare og drikker kaffe dagen lang, mens de hæver deres løn. Løsningen har været fælles kurser for hele lærerpersonalet, måske endda også pædagogerne. Jeg har selv deltaget i mange af kurserne for eksempel i klasserumsledelse, førstehjælp, kriseberedskab, den vanskelige samtale, forældrekommunikation, retorik … you name it!

Mange af kurserne har da været interessante nok, men ofte skal de favne så bredt, at der generaliseres alt for meget.

Artiklen fortsætter under banneret

Prisen for disse kurser er, at de fagfaglige kurser er blevet sparet væk. Skolen har brugt hele sit efteruddannelsesbudget på de fælles kurser.

Det betyder, at sproglærere i høj grad er blevet svigtet. Som sproglærer skal man konstant have fingeren på pulsen. Kultur og samfund ændrer sig fra år til år. Hvis jeg vil arbejde med relevant stof til de teenagere, jeg underviser, nytter det ikke, at jeg tager udgangspunkt i det, jeg oplevede i tysk/engelsk/fransk kultur, da jeg var ung. Jeg er nødt til at have nogle input, som gør mig klogere på, hvad der rører sig i dag blandt teenagere i de pågældende lande. Musik, slang, politik og de generelle strømninger i samfundet ændrer sig hele tiden – også selve sproget er i konstant udvikling.

Det er godt, at grupper som Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og CFU’er planlægger kurser, men der er alt for få, der får lov til at deltage i dem.

Det er næppe kun sproglærere, der har problemet, men det er en alvorlig udfordring for os. Vi har et stort behov for løbende at vedligeholde vores sprog og kulturforståelse og dygtiggøre os.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.761 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.000 andre er allerede tilmeldt