Et stigende antal udskolingsklasser har fået en ekstra lærer i en time eller to, og til gengæld en eller to færre understøttende undervisningstimer om ugen.

Stadig flere skoler dropper understøttende timer i udskolingen

I 2019 fik folkeskolerne mulighed for at droppe en eller to timers understøttende undervisning om ugen på mellemtrinnet og i udskolingen. Det har 79 procent af skolerne gjort, og særligt i udskolingen er andelen steget, viser en ny kortlægning.

Publiceret

Kortlægning af skoledagens længde2020

  • Resultaterne er baseret på oplysninger fra i alt 814folkeskoler, svarende til 70 procent af alle landetsfolkeskoler.
  • Undersøgelsen er geografisk repræsentativ, og der indgårbesvarelser fra alle landets kommuner.
  • Det er sjette år i træk, at kortlægningen gennemføres.Dataindsamlingen i 2020 er gennemført i uge 43. I de tidligere årer dataindsamlingen gennemført i uge 35.
  • Kortlægningen er gennemført af Børne- ogUndervisningsministeriet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskoleaftalen fik kæmpe betydning: Tre fjerdedele af skolerne har kortet ekstra i skoledagen

Efter justeringen af folkeskolereformen i januar 2019 fik eleverne generelt lidt tidligere fri, og tidspunktet, hvor det ringer ud for skoledagen har de fleste steder været cirka det samme i år, viser en ny kortlægning af skoledagens længde.  

På ét punkt er der sket en tydelig udvikling fra 2019/20 til dette skoleår. En del af de ældre elever har fået en lidt kortere skoleuge. 79 procent af skolerne benytter i dette skoleår muligheden i folkeskolelovens paragraf 16d til at afkorte skoledagens længde på ét eller flere klassetrin på mellemtrinnet og i udskolingen mod 74 procent af skolerne i 2019/20.

De sparede personaleresurser skal dog bruges i undervisningen, og langt de fleste steder konverteres timerne til to-voksenundervisning. Blandt de skoler, der har valgt at benytte paragraf 16d, har 93-94 procent gjort det i udskolingen, altså i en eller flere 7.-9.-klasser. Det er en markant stigning på ca. 20 procentpoint. 

Procentdel af skolerne, der afkorter skoledagen for mindst én klasse ved at konvertere understøttende undervisning. Kilde: Uvm.dk

Når omkring halvdelen af klasserne i udskolingen alligevel har skoledage til efter kl. 15, skyldes det ifølge skolernes forklaringer hovedsageligt skematekniske årsager, eller at eleverne har valgfag sent på dagen.

Læs mere

Rapporten "Kortlægning af skoledagens længde 2020" (pdf)