Blog
0   14

Læringstab - har du tabt sutten?

Abonner på nyt om Lærerliv m.m. i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det udbredte begreb “læringstab” er en stråmand for at indføre mere topstyring af skolen, for i virkeligheden er der vundet læring under nedlukningen. Jeg prøver at give et overblik over det vundne.

I de seneste uger er begreber som “læringstab” og “læringshuller” blevet brugt for at piske en stemning i vejret om, at eleverne har "mistet læring" under nedlukningen. Det er min påstand at det i højere grad er en stråmand for at kunne indføre mere kontrol med skolen fra kommunernes og statens side, for virkeligheden er, at eleverne har lært mere end nogensinde før.

Forskellen er blot den, at fjernundervisningen giver eleverne en læring og erfaringer, de enten aldrig ville have fået i normal skolegang, eller kun i lav grad ville være blevet udsat for. Her tænker jeg dels på den overordnede opfyldelse af folkeskolens formål som helhed, men også på fagenes formål set i bredere perspektiv end det fokuserede faglige.

De relevante uddrag af folkeskolens formålsparagraf er at folkeskolen skal fremme elevens alsidige udvikling, skal give eleven baggrund for at tage stilling og handle samt udvikle arbejdsmetoder.

Her mener jeg at fjernundervisningen tilbyder både formel og uformel læring (altså læring, der ikke er skolastisk), hvor eleverne fx lærer:

Artiklen fortsætter under banneret

  • at fællesskabet er vigtigt
  • at vi tager os af de svageste i samfundet, og udviser hensyn
  • at vi kan stole på at myndighederne vil os det bedste
  • at politikerne kan tage fejl, og at det har konsekvenser
  • at den politiske debat er vigtig
  • at skærmtid ikke altid er sjov tid
  • om digitalt ansvar og brug
  • at blive bedre til skriftlighed og faglig læsning
  • at videnskab fører til fremskridt
  • om mikrobiologi
  • om matematikkens og statistikkens anvendelighed
  • at lede egne læreprocesser
  • - og meget andet

Giv gerne bud på, hvilken uformel læring eleverne opnår under fjernundervisningen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.018 andre er allerede tilmeldt