”Det har været et indsatsområde for professionshøjskolerne, og det ser ud til, at det har virket. Det er mega fedt”, siger formand for Musikforeningen Karen Kjær Johansen.

Flere lærere får formel efteruddannelse i musik

Antallet af lærere, der får uddannelse i fag på professionshøjskolerne, er faldet med 24 procent for fra skoleåret 2017/18 til skoleåret 2018/19. Men musik skiller sig ud, for her har flere lærere efteruddannet sig i faget i perioden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I skoleåret 2017/18 fik 58 lærere formel efteruddannelse i musik. Året efter steg det til 88. Det står i skarp modsætning til, at antallet af lærere, som generelt får efteruddannelse med henblik på at få undervisningskompetence i et ekstra fag, er faldet med hele 24 procent i samme periode.

Det viser en opgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet som i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet, professionshøjskolerne, Skolelederforeningen og KL løbende monitorer professionshøjskolernes efter- og videreuddannelses af folkeskolelærere.

Formand for Musiklærerforeningen Karen Johansen glæder sig over, at professionshøjskolerne har haft succes med at lokke flere til at efteruddanne sig i musik.

Antallet af lærere, der efteruddanner sig i fag, er dalet markant

"Det har været et indsatsområde for professionshøjskolerne, og det ser ud til, at det har virket. Det er mega fedt", siger hun.

Hun mener, der er brug for efteruddannelse af musiklærere - især af de lærere, som ikke har musikuddannelse, men også af nyuddannede lærere. 

"Man kan blive uddannet som musiklærer uden overhovedet at få praksiserfaring i musik. Når man har været ude, så er det godt at komme tilbage. Det er noget, der chokerede mig meget efter nedskæringer på uddannelserne, at man ikke kom ud og prøve sin faglighed af under uddannelsen. Man giver meget af sig selv i de praktisk-musiske fag. Så det er vigtigt at blive fyldt på. Jeg ville ønske det skete på årlig basis", siger Karen Johansen.

Musiklærerforeningen har netop fokus på, at nye musiklærere får hjælp, så de ikke taber motivationen efter kort tid i musiklokalerne foran eleverne.

"Det er vigtigt, at især de nyuddannede ikke mister modet. Det er noget, vi har stort fokus på. Det er et indsatsområde, som vi vil lave i vores 16 lokalforeninger. Vi skal hjælpe de nye lærere, så de ikke knækker halsen de første to år".

Læs mere

Ufm.dk: Notat om professionshøjskolernesefteruddannelsesaktivitet