Anmeldelse Historie
0   15

Podcasts, der motiverer

En serie nye børnepodcasts bevæger sig lige på kanten af det poppede, men måske er det det, der skal til for at fange de coronatrætte elever.

golittle.dk

Fakta


Titel
golittle.dk


Gratis

Forlag
golittle.dk

Den seneste tids skærmundervisning har uden tvivl indimellem været noget af en prøvelse for både elever og lærere. Undervisning er jo ikke kun læsning, opnåelse af en portion faglig viden, brug af fantasi og herefter en konklusion i forbindelse med et konkret emne i undervisningen, det er også et spørgsmål om direkte engagement hos eleverne. Og det må man nok frygte er smuttet for manges vedkommende.

Artiklen fortsætter under banneret

Som modtræk over for dette har GoLittle udarbejdet en række podcasts til eleverne i 2.-5. klasse. Podcasts om danmarkshistorien med tilhørende små opgaver. Emnerne strækker sig fra Hammershus til vikingerne i Nordjylland, Gundestrupkarret med mere. Til hver podcast er der konkrete opgaver, der kan printes på papir, og ordforklaringer, der ligesom alle opgaverne kan blive læst op direkte fra skærmen for de børn, der har brug for hjælp til netop læsningen.

Derudover er der en nyhedspodcast kaldet GoLittle Update, der omhandler ugens største historier genfortalt for de 7-11-årige. De tre første episoder omhandler Joe Biden, covid-19-vaccine og Vladimir Putin og Aleksej Navalnyj. Det må siges at være højaktuelle emner, og selvom man fornemmer det kulørte tegneseriehæfte i baggrunden, er der næppe tvivl om, at det er det, der skal til for at fange denne aldersgruppe og give dem et indblik i helt aktuelle emner.

For såvel yngre som ældre elever skal undervisningen være en øjenåbner, og selvfølgelig skal den ikke være knastør og kedelig, men omvendt skal den heller ikke forfalde til det poppede og dramatiske. GoLittle Update bevæger sig indimellem lige på kanten og er ikke helt så objektiv, som et undervisningsmateriale nok bør være. Men GoLittle er et frisk pust i en undervisning, der har ændret karakter, ikke mindst på grund af den sidste tids lockdown.

Det kunne være interessant, hvis der i løbet af det næste års tid blev indhentet erfaringer fra både lærere og elever med hensyn til hjemmeundervisning, der jo hovedsageligt er foregået som skærmundervisning. Hvor skarpt styret har undervisningen været, har der været tale om en overflod af opgaver, eller er kontakten via skærmen serveret som en forholdsvis nem og indbydende tilgang af enkelte stofområder.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.502 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.499 andre er allerede tilmeldt