Debat OK21
0   3

Den danske model virker – også ved genåbningen

Godt på vej gennem en runde overenskomstforhandlinger, som tegner bedre, end vi kunne have frygtet, er der igen grund til at udtrykke tilfredshed med den danske aftalemodel. Selv i krisetid kan vi finde løsninger, som parterne er klar til at tage et fælles ansvar for.

Af samme grund må vi også minde om, at styrken i den danske model gælder for andet og mere end overenskomster. Da samfundet lukkede ned sidste forår, kom journalister rejsende fra resten af Europa og verden for at formidle historien om den danske folkeskole, som var i stand til at gennemføre en succesfuld genåbning i tryghed og med opbakning hele vejen rundt. Det kunne kun lade sig gøre, fordi rammerne for genåbningen blev skabt i fællesskab. De fleste steder havde lærerne indflydelse på, hvordan udfordringerne blev løst. Der, hvor tingene blev besluttet hen over hovedet på folk, gik det skidt med genåbningen.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er værd at huske på nu. Lige nu står undervisningsområdet over for den anden genåbning med alle de udfordringer, det vil indebære. Samtidig har regeringen spillet ud med en ekstremt ambitiøs teststrategi. Der venter en kolossal opgave foran os, hvis vi skal levere god undervisning, uden at det går ud over sikkerhed og sundhed for elever og lærere. Den opgave kan vi kun løse i tæt samarbejde og i fællesskab.

Alligevel ser vi eksempler på kommuner, der træffer hurtige beslutninger om, hvordan testning af lærere og elever skal finde sted i forbindelse med genåbningen. Helt uden dialog med de lokale parter. Det kan vi ikke acceptere, og det er den værst tænkelige måde at sikre samarbejde om genåbningen på. De gode løsninger skal findes i fællesskab og med størst mulig opbakning hele vejen rundt!

Partierne på Christiansborg viste vejen, da de i sidste uge indgik forlig om en coronahjælpepakke, som blandt andet skal komme folkeskolen til gavn. Her slog de nemlig fast: "Skolerne gives i vidt omfang frihed til at vurdere lokalt, hvordan midlerne anvendes bedst inden for formålet". Tak for det! Og det skal så følges op af et forpligtende lokalt samarbejde. Det nytter ikke, at regeringen og Folketinget slipper tøjlerne, hvis kommunerne så bare overtager den overdrevne styring og træffer beslutninger hen over hovedet på ledere og lærere på skolerne.

Vi står foran en kæmpe opgave. Lad os igen vise, at samarbejde og den danske model er i stand til at løfte den.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ