Blog
0   6

En spilbaseret måde at få de matematiske hjerner i gang igen

Abonner på nyt om Praktikeren i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Tierovergange, veksling, omregning og store værdier i spilformat - så kom vi i gang igen

Formålet

Efter en længere pause fra fysisk tilstedeværelse i klasselokalet, tænkte jeg at det ville være en god ide at samle eleverne i klassen på to parametre. Det sociale og gentagelsen af noget fagligt, som de har en fordel af at få opfrisket.

 

Hvordan spilles spillet?

Artiklen fortsætter under banneret

Man samles i grupper af 2-4 spillere og finder et sted i klassen eller lignende, og sætter sig godt til rette. Eleverne skal/kan bruge en blyant og papir, eller kladdehæfte til at holde styr på deres point.

Forskellige ark med værdierne 1,2,5,10,20,50,100,200,500,100 lamineres og klippes ud. Til en klasse kan det betale sig at have seks færdige kasser med brikker og to terninger i hver. Når spillet skal startes, sorteres de forskellige brikker i bunker.

Spillet går ud på at samle point med summen af slaget med de to terninger. Hvis man slår med terningerne og en af terningerne viser 1 eller 5, kan man også vælge at ”stjæle” alle 1 eller 5 point brikkerne fra en anden spiller. Hver gang en spiller har sin tur, handler det derfor om at indsamle point enten fra bunkerne eller fra modstanderne. Samtidig er det en fordel at veksle sine egne brikker om til større værdier, når dette er muligt. Spillet slutter når gamemasteren (læreren) stopper tiden, og hver spiller kan regne sammen hvor mange point de har fået.

  

Potentialet

Jeg vurderer spillet har potentiale på mange årgange, da brikkerne nemt kan bruges i forskellige sammenhæng.

- Hovedregning

- Addition af værdier

- Subtraktion af værdier (eleverne kan starte på en bestemt værdi og trække fra ved hvert kast)

- Tier overgange

- Veksling

- Hurtig hovedregning

- Multiplikation

- Decimaltals udregning

 

Resultatet:

Efter at have startet undervisningen op med en leg eller en øvelse, har vi typisk terpet nogle matematiske færdigheder. Efter det har det været meget gavnligt for eleverne at kunne sætte sig ned med et spil, og arbejde videre med det repetitive arbejde. Nu føles det for dem mere som en belønning for dem.

Det har i første omgang kickstartet mine 2.klasses arbejdslyst, og har skabt nogle gode startrammer for vores arbejde efter Corona pausen. Det kan kort sagt varmt anbefales.

Hvis I har lyst til at prøve det af eller bare vil have inspiration til at prøve at lave det selv, kan i altid bare tage kontakt via ”spilbaseretlaerer” på instagram, eller på Henriktho86@hotmail.com.

Håber I har det godt

Vi skrives ved

- Henrik


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.163 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
702 andre er allerede tilmeldt