Antallet af lærere, som får efteruddannelse i billedkunst er steget markant.

Billedkunstlærerne bliver bedre uddannet

Antallet af lærere, der efteruddanner sig i et fag, er faldet. Men antallet af lærere, der efteruddanner sig i billedkunst, stiger. Et udtryk for at skolelederne tager faget mere alvorligt, efter det er blevet et prøvefag, mener formanden for Danmarks Billedkunstlærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye tal fra professionshøjskolerne viser, at antallet af lærere, som får efteruddannelse med henblik på at få undervisningskompetence i et ekstra fag, er faldet markant - med hele 24 procent fra 2017/18-2018/19. 

Men i billedkunstfaget er det gået den stik modsatte vej. Antallet af lærere, som har modtaget formel efteruddannelse i billedkunst på læreruddannelsen, steg fra 34 personer i skoleåret 2017/18 til 55 personer i skoleåret 2018/19. Den udvikling glæder landsformand hos Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen.

"Det er selvfølgelig en udvikling, vi glæder os meget over i foreningen, og vi tror på at det fortsætter" udtaler hun til folkeskolen.dk/billedkunst.

Antallet af lærere, der efteruddanner sig i fag, er dalet markant

Notatet fortæller intet om mulige årsager til udviklingen, men Lykke Andersen er overbevist om, at det hænger sammen med billedkunstfagets nye status som prøvefag.

"Det har helt sikkert en afsmittende effekt, at der er elever, som skal aflægge afgangsprøver i faget", siger hun.

"Det er med til at give faget en højere status, også blandt skoleledere, og så kan man lettere som lærer få bevilget den efteruddannelse, man har brug for".

Valgfaget er næsten helt kompetencedækket

I kølvandet på folkeskolereformen afsatte den daværende regering og KL i 2014 en milliard kroner til efteruddannelse. Samtidig aftalte parterne at 95 procent af alle timer i folkeskolen skal varetages af en lærer med linjefag eller tilsvarende kompetence i det pågældende fag i 2020. Siden er tidsfristen blevet udskudt til 2025.

Statistik: Kompetencedækning nærmer sig langsomt delmålet på 90 procent

Billedkunstfagets obligatoriske del er på trods af den øgede efteruddannelsesaktivitet stadig meget langt fra at kunne opfylde det mål. I skoleåret 2019/20 blev kun knapt 71 procent af timerne varetaget af en lærer med undervisningskompetence, hvilket var den næstlaveste dækningsgrad af alle fag. Men i valgfaget billedkunst med afgangsprøve stod der i samme periode en lærer med undervisningskompetence i faglokalet i 92,9 procent af de afviklede timer.

Billedkunst mangler fortsat faguddannede lærere

Læs mere

Læs professionshøjskolernes notat her