Blog
0   1

Nye boller i suppen, tak

Abonner på nyt om Søs Prehn i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg har de sidste mange år undervist i multikulturelle klasser og det undrer mig, at det ofte er op til den enkelte lærer at håndtere opgaven at undervise flersprogede elever. Der ligger retningslinjer fra ministeriet om at vi skal undervise sprogbaseret i alle fag, men skolerne har sjældent kravene indskrevet i deres egne retningslinjer. Da alle teams er pressede til grænsen i hverdagen - uanset om der er corona eller ej, bliver flersprogede elever derfor ofte glemt i farten. Lærerne har dårlige arbejdsvilkår og eleverne betaler prisen.

Det er skønt når en kollega husker at bestille tolk inden en skole-hjemsamtale, men der bør ringe en alarmklokke, når han er ved at booke en arabisk tolk til en pakistansk elev - eller når en kollega udtaler, at hun ikke har overskud til at have en flersprogetsproget elev i klassen. Enten fordi det kan være vanskeligt at etablere kontakt til familien eller fordi klassens gennemsnit måske bliver trukket ned af elever, der mangler sprog.

Når man har for meget undervisning, for mange elever og for mange klasser sætter man sig ikke lige ned og taler om, hvordan man giver sine elever et bedre ordforråd, får dem til at tale mere sammen i undervisningen eller sikrer at alle får sagt noget højt i klassen dagligt. Selv om en lille ting som øjenkontakt med lærere og klassekammerater flere gange i løbet af en skoledag kan øge modet på at blive en del af klassens fællesskab. For man bliver ikke en del af et fællesskab, blot ved at være til stede, og hvis man har været tavs for længe, er det svært at begynde at tale igen.

Artiklen fortsætter under banneret

Med små tiltag kan vi hver især gøre en kæmpe forskel. Alle elever har brug for at træne sit sprog dagligt, for at blive god til at bruge det. Især for de flersprogedes elevers skyld, bliver vi nødt til aktivt at tilbyde dem et sprog at arbejde med. Det kommer ikke af sig selv, men hvis vi nu kunne blive enige om at alle elever skulle lære 5 ord i hvert fag hver uge, ville de nå op på omkring 2000 nye ord årligt. Det vil være til gavn for alle. Uanset om man er fra Anholt eller Afghanistan.

Heldigvis oplever jeg fantastiske og engagerede kolleger hver eneste dag, som jeg elsker at arbejde sammen med og som gør en kæmpeindsats for at løfte den her opgave. Men vi skal have flere med. Og så er det vigtigt at huske, at ingen skal stå alene med opgaven.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
864 andre er allerede tilmeldt