Blog
0   15

Natur/teknologi er et meget forsømt fag

Abonner på nyt om Trine Hyllested i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Natur/teknologi er et fag, der introducerer bredt til det naturfaglige vidensområde og er alment dannende for 1.-6.klasse. Faget forsøger at skabe rammer for omverdens forståelse og lægger grunden til at arbejde med overbygningsfagene biologi, geografi og fysik/kemi. Det er det største naturfaglige fag i folkeskolen med et anbefalet minimumstimetal på 360 timer. 29% af lærerne underviser i det, uden at deres ledere vel at mærke kan registrere dem som uddannede eller betragte dem som kvalificerede i faget på andre måder. I første til tredje klasse er procenten oppe på ca 35 % af lærerne, der underviser uden undervisningsfaglig uddannelse i faget (kilde kompetencedækning i folkeskolen, Uvm 2019/2020). -Hvad skal vi gøre ved det?

Oven i dette er læreruddannelsen er skåret ind til benet. Antallet af undervisningstimer i faget på læreruddannelsen er i mit arbejdsliv 1995-2021 halveret. Vi gav 350 undervisningstimer og vejledning til et linjefag på Holbæk Seminarium i 1995. Det sidste hold jeg eksaminerede januar 2021 havde fået knap 195 undervisningstimer til  undervisningsfaget Natur/teknologi på Københavns Professionshøjskole. Jeg har haft hold, der startede med 33 studerende mod de ca.15 studerende, jeg havde i Holbæk.

Dagens børn og unge er opmærksomme på deres sundhed. De er bekymrede for klimaforandringerne og er optagede af ressource- og affaldsproblematikken. De er aktive digitale forbrugere. Derfor skal eleverne selv få lyst til at undersøge og udvikle viden om disse spørgsmål. Viden er det bedste værn!

De skal ikke kun deduktivt have forklaret sammenhængene i verden, de skal induktivt være med til at undersøge dem. Undervisningen skal være en træningsbane til at kunne bidrage konstruktivt, kritisk og til at se sig selv som en del af et større fællesskab. Sammen med geo/bio/fysik/kemilærerne skal natur/teknologilærerne kunne arbejde med skolens røde tråd i naturfagsundervisningen. Det kræver uddannede lærere!

Når man nu planlægger en ny læreruddannelse, kunne naturfag være obligatorisk for alle. Naturfaglig dannelse er en del af den almene dannelse. Der skal ikke skabes kløft mellem fagene, men bro. Den læreruddannelse jeg startede med at undervise på i 1995, havde et naturfagligt grundfag for alle lærerstuderende.

Artiklen fortsætter under banneret

Den sidste landsdækkende didaktiske forskning i faget natur/teknologi er LUNT-projektet fra 1997! Der mangler forskning i faget.

Derfor er det er et fag fondene bør tage alvorligt, selvom skolerne ikke altid gør det!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.677 andre er allerede tilmeldt