Blog
0   4

Virtuelle samtalegrupper i en corona-tid

Abonner på nyt om Skolesocialrådgiver om delebørn i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Flere og flere elever er nu så påvirkede af nedlukningen, at et gruppeforløb måske kunne være på sin plads?

Over hele linjen har vi erfaret, at flere og flere elever, som ellers er robuste og i trivsel, reagerer på vinterens nedlukning af Danmark. Undersøgelser har vist, at coronatiden ser ud til at påvirke mange og i alle aldersgrupper (Sundhedsstyrelsen, 2021).

Jeg ved, at skolerne i forvejen har god og skærpet opmærksomhed på elevernes trivsel, og AKT-lærere med flere har vist ekstra travlt for tiden (i hvert fald dem jeg samarbejder med 😊). Ud over indsatsen for at sikre bedst mulig trivsel for alle elever, er det helt fantastisk at opleve, hvordan I på skolerne også har individuelle samtaler med de børn og unge, som er særligt ramt af den specielle tid, vi lever i.

Kunne man samle nogle af de elever, som er særligt ramt at nedlukningen? I en virtuel samtalegruppe hvor de udvalgte elever kunne opnå de fordele, som en samtalegruppe netop giver.

Netop i en tid, hvor eleverne er ramt af ensomhed og isolation, kan formålet med gruppeforløb netop komme i spil: Når vi kan tale med andre om det, som er svært, føler vi os mindre ensomme og isolerede, fordi vi bliver opmærksomme på, at vi ikke er alene med vores tanker og oplevelser. Følelsen af at være i samme båd, føle sig intuitivt forstået, og almengørelsen af ens situation; er nogle af de største fordele ved samtalegrupper – frem for individuelle forløb.

Artiklen fortsætter under banneret

Der er også udfordringer ved gruppeforløb, så hvis I mangler erfaring med facilitering af samtalegrupper, kan I måske inddrage en samarbejdspartner fra eksempelvis PPR, Sundhedsplejen eller Familieafdelingen.

 

Mit blogindlæg her bygger på mine spontane overvejelser, som jeg fik lyst til at dele …

Så her kommer også nogle links til konkrete anvisninger på, hvordan vi på forskellig vis kan støtte op om eleverne i en corona-tid:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.442 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
469 andre er allerede tilmeldt