Blog
0   1

Jeg har brug for lidt alenetid i skabet ...

Abonner på nyt om Anne Marie Marquardsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

#Inklusion. Tanker om at skabe et godt læringsmiljø for alle børn.

En af mine gode venner går i 0. klasse – han besøger ofte kontoret efter skoletid. For et stykke tid siden hjælper vi hinanden med at rydde ud i det høje indbyggede skab i gangen. Alle kasser med fodtøj skal ud i lyset og ses efter. Under en pause i projektet løser jeg en anden opgave og hører min ven sige: ”Jeg har brug for lidt alenetid i skabet.” Og meget rigtigt – det ser det ud til, for drengen er på vej ind i møblet og lukker døren efter sig. Helt OK, selvfølgelig! Og ærlig talt har vi vel alle sammen brug for alenetid, men situationen er også lidt morsom, når egen-tiden tilbringes i et mørkt skab…

De fleste af os kender betydningen af ordet skab og de mange afskygninger af skabe. Med hvad med ord-delen skab, der kan kobles med en række andre ord?

Ordnet.dk fortæller om en række betydninger:

at have en bestemt egenskab (arrigskab…)

Artiklen fortsætter under banneret

at stå i et bestemt forhold til andre mennesker (slægtskab…)

en bestemt rolle/funktion (ejerskab …)

udøvelse af et bestemt erhverv (købmandskab …)

en bestemt social rang, gruppe eller status (borgerskab …)

bruges til at danne substantiver af visse verber (morskab…)

Kilde: ordnet.dk/ddo/ordbog?select=-skab&query=skab 

Den unge elev har stadig glæde af skabet, som han af og til rydder og bruger som fratrædelsesrum. Flere skoler – heriblandt Øster Farimagsgades skole, respekterer, at elever kan have brug for en pause i undervisningen og har indrettet en vinduesniche til det brug. Lærer Janne Lynnerup er opmærksom på elevens behov for at kunne trække sig, når han/hun udfordres af den undervisningsmæssige ramme. ”Vi kan ikke stoppe eleverne i at blive frustrerede, men vi kan give dem udveje,” siger Janne Lynnerup.

At være en del af fællesskabet i klassen er en menneskeret, men det er desværre ikke alle børn forundt! I artiklen Inklusion kommer ikke af sig selv pointerer Jan Kirkegaard ”at sårbare elever kan være i klassen med en hjælpende hånd.” Åh – hvem sagde tålt ophold? Som undertegnede ser det, vil en udskiftning af det lille uskyldige i til ordene en del af gøre en verden til forskel! Og hvorfor nu det? Fordi inklusion er mere end blot en fysik tilstedeværelse i klassen, inklusion er endda også mere end deltagelse (social inklusion) - den ægte inklusion er nemlig psykisk inklusion, hvor eleven oplever sig som en del af fællesskabet. Når udtalelser på chefniveau i et af landets PPR-centre kan fremstå grundlæggende ekskluderende, er der i undertegnedes optik brug for massive faglige refleksioner!

Der bør være kø til alene-tænke-tid i skabet for kvalificerede svar på, hvordan professionelle på alle niveauer skaber et godt læringsmiljø for alle børn. Det har alle fortjent! Eller hvad tænker I derude?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Det faglige netværk Børnehaveklassen er for alle, der arbejder i eller interesserer sig for børnehaveklasser. I samarbejde med Børnehaveklasseforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
704 andre er allerede tilmeldt