Musik
0   1

Eksamen er aflyst: Svært at give karakterer i musik

Lærere med valgfaget musik står foran en svær opgave, når de skal give standpunktskarakterer, der skal ophøjes til en eksamenskarakter i en situation, hvor eleverne ikke kan spille sammen, mener flere lærere og Musiklærerforeningen.

Sangskrivning og elektronisk musikproduktion er noget af det, som elever med valgfag i musik bliver undervist i under fjernundervisning. Selv om flere lærere kender eleverne fra flere års musikundervisning, kan det blive svært at bedømme eksempelvis sammenspil, når de er så lidt sammen med eleverne som tilfældet er i dette skoleår. Men bedømmelsen bliver vigtig, fordi eksamen nu er aflyst, og standpunktskaraktererne derfor bliver ophævet til eksamenskarakterer.

Formand for Musiklærerforeningen Karen Johansen er glad for, at der er kommet en udmelding om, at eksamen er aflyst. Hun håber dog, at der er nogle skoler, der gennemfører en frivillig afgangsprøve til sommer, så man næste år har nogle erfaringer at trække på.

Selv har hun ret godt tjek på sine elevers niveau, fordi hun har haft dem længe, men hun mener, at det kan være en udfordring at give karakterer for lærere, som ikke har haft eleverne ud over undervisningen i valgfaget.

"Jeg kunne godt ønske, at kravene til karaktergivningen blev udspecificeret. Det er i forvejen svært, fordi mange ikke har prøvet at give karakterer før i musik", siger Karen Johansen.

Artiklen fortsætter under banneret

"Skal en elev have en høj karakter, fordi eleven i forvejen er god til at spille på et instrument? Og hvordan bedømmer vi sammenspil, hvis vi ikke få mere tid til sammenspil i undervisningen på grund af aflyst undervisning?", lyder nogle af hendes centrale spørgsmål.

Hun har på vegne af Musiklærerforeningen kontaktet læringskonsulenten i Undervisningsministeriet for at efterlyse flere guidelines, når det kommer til karaktergivning i musik.

I en gruppe på Facebook for musik som praksisfag har folkeskolen.dk spurgt ud til, hvordan lærerne håndterer udfordringen med karakterer i faget.

En lærer mener, at det i den situation, vi står i, bliver meget svært at bedømme eleverne.

"Bedømmelseskriterierne er jo helt hen i vejret. De meste bygger på praksis, synes jeg. De burde lave nogle andre kriterier inden årskarakteren. Vi kan jo ikke leve op til det, der står", skriver en anden.

En anden ser også en stor udfordring i, at de er svært at gennemføre sammenspil.

"I forhold til bedømmelsen er det svært, når man ikke får spillet, men jeg regner med, at jeg kan se dem igen, inden sidste karaktergivning. Derudover kender jeg dem rimeligt godt, eftersom jeg har undervist dem siden 4. klasse".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
729 andre er allerede tilmeldt