Naturfag
0   15

Anbefalinger

Ud af huset Vi tager nærmiljøet med ind i klassen

Om jeg besøger en storkepark i Alsace eller går rundt på Moesgaard med min familie, så får jeg ideer, som jeg kan bruge i min undervisning. Jeg har ofte mine klasser med til Aqua Akvarium og Dyrepark i Silkeborg. De har en vanvittig god skoletjeneste, hvor man kan booke forløb, formidlere og rigtig meget af det dyre udstyr.

Min 9. klasse og jeg har haft en hel fagdag derude sammen med en naturvejleder, hvor vi undersøgte iltindhold, temperatur, næringsstoffer og sigtbarhed i de tre forskellige søtyper, vi har i Silkeborg. Resultaterne arbejder vi videre med i klassen, og det er en stor ahaoplevelse for eleverne at opdage, at en sø ikke bare er en sø. Mange elever bruger det til deres afgangsopgave og tager derud igen. Man kan undersøge alle slags biotoper i sit nærområde, for eksempel marker, vandløb, en park, en kirkegård eller et fortov.

Artiklen fortsætter under banneret

visitaqua.dk

Podcast Udforskning i et fantastisk univers

Jeg er begyndt at lytte til podcast under denne pandemi. I modsætning til lydbøger, som keder mig så meget, har jeg fundet ud af, at podcasts er et helt andet univers: De er kortere, man kan vælge emner, der er flere stemmer inde over, og der er lydeffekter. Det er en fuldstændig ny verden, og jeg er virkelig imponeret.

Min første podcast hedder "Fire patroner på lommen" med Rane Willerslev (direktør for Nationalmuseet, redaktionen). Den er helt fantastisk. Jeg var nærmest suget helt ind, hørte alle fem afsnit i streg og glemte alt om tid og sted. På et tidspunkt spørger min datter: "Mor, skal vi ikke have mad i dag?"

Podcasts er noget, jeg tager med mig, også når pandemien er ovre. De kan berige mig med viden på en ny og anderledes måde og bliver helt sikkert en del af min undervisning fremover.

dr.dk/radio/p1/fire-patroner-pa-lommen

Tv Dygtig formidling af menneskets udvikling

En af pælene i naturfaget er menneskets udvikling, og da bruger jeg DR's programmer om menneskets evolution med Rane Willerslev - ja, der er han igen. I fire små programmer fortæller han om evolutionen. Han er så vanvittig dygtig til at formidle med få hjælpemidler. For tiden ser eleverne dem selv. Jeg har bedt dem notere de vigtigste punkter, og så skal de lave et flowdiagram eller en tidslinje over menneskets udvikling. Programmerne varer lige under 20 minutter og kan dermed fastholde de store elever. Det er spot on med den længde.

Et af vores fire eksamensområder i år er "katastrofer, natur- og menneskeskabte". Jeg bliver inspireret til at komme med nogle nye forklaringer på en viden, jeg har i forvejen, fordi man ser og lytter til nogle forskere, som kan formidle på en ny måde og med nogle nye opmærksomhedspunkter.

dr.dk/drtv/serie/historien-om-mennesket-_-med-rane-willerslev_225294


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.582 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
702 andre er allerede tilmeldt