Debat Natur/teknologi
3   20

Natur/teknologi er et forsømt fag

Natur/teknologi er et fag, der introducerer bredt til det naturfaglige vidensområde og er alment dannende for 1.-6. klasse. Faget forsøger at skabe rammer for omverdensforståelse og lægger grunden til at arbejde med overbygningsfagene biologi, geografi og fysik/kemi. Det er det største naturfaglige fag i folkeskolen med et anbefalet minimumstimetal på 360.

Men 29 procent af lærerne underviser i det, uden at deres ledere vel at mærke kan registrere dem som uddannede eller betragte dem som kvalificerede i faget på andre måder. I 1.-3. klasse er det cirka 35 procent af lærerne, der underviser uden undervisningsfaglig uddannelse i faget. Oven i dette er læreruddannelsen skåret ind til benet. Antallet af undervisningstimer i faget på læreruddannelsen er i mit arbejdsliv 1995-2020 halveret. Vi gav 350 undervisningstimer og vejledning til et linjefag på Holbæk Seminarium i 1995. I dag giver vi 195 undervisningstimer til et undervisningsfag på Københavns Professionshøjskole. Jeg har haft hold, der starter med 33 studerende mod de cirka 15 studerende, jeg havde i Holbæk.

Dagens børn og unge er opmærksomme på deres sundhed. De er bekymrede for klimaforandringerne og er optagede af resurse- og affaldsproblematikken. De er aktive digitale forbrugere. Derfor skal eleverne selv få lyst til at undersøge og udvikle viden om disse spørgsmål. De skal ikke kun deduktivt have forklaret sammenhængene i verden, de skal induktivt være med til at undersøge dem. Undervisningen skal være en træningsbane til at kunne bidrage konstruktivt, kritisk og til at se sig selv som en del af et større fællesskab. Sammen med geografi-, biologi- og fysik/kemi-lærerne skal natur/teknologi-lærerne arbejde med skolens røde tråd i naturfagsundervisningen. Det kræver uddannede lærere.

Når man nu planlægger en ny læreruddannelse, kunne naturfag være obligatorisk for alle. Naturfaglig dannelse er en del af den almene dannelse. Der skal ikke skabes kløft mellem fagene, men bygge bro.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.658 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
462 andre er allerede tilmeldt