Lærer Sannie Ravn havde gerne set, at eleverne kunne deles op i mindre hold, når de vender tilbage til skolen i dag.

"Det bliver fedt at komme tilbage til børnene"

Det bliver med fokus på trivsel og fællesskab, når lærer Sannie Ravn fra Kobberbakkeskolen i Næstved her til morgen for første gang i mange uger skal møde sin 2.-klasse. Hun glæder sig – men havde gerne set mere håndfaste retningslinjer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Sannie Ravn fra Kobberbakkeskolen i Næstved lægger ikke skjul på, at hun har det "noget blandet med det", når skolerne over hele landet her til morgen slår dørene op igen for de yngste elever op til 4. klasse.

Selv skal hun som klasselærer bruge skoledagene i den første uge sammen med sine 23 elever i 2. klasse, mens andre kolleger til gengæld tager sig af den fortsatte fjernundervisning af hendes elever i de ældre klasser.

"Det bliver fedt at komme tilbage til børnene, og de har brug for det - de trænger virkelig til det, og det er jo derfor, man er lærer", siger hun.

"Løse anbefalinger er ikke nok"

Men sundheds- og sikkerhedsmæssigt er Sannie Ravn ikke begejstret.

"Jeg kunne virkelig godt tænke mig nogle mere håndfaste regler, nogle minimumsregler, for alt det, der har med afstand og rengøring og holdenes størrelse at gøre. De løse anbefalinger, der er kommet, er jo ikke nok", siger Sannie Ravn.

Dermed er hun helt på linje med Danmarks Lærerforenings formand, Gordon Ørskov Madsen, der ligeledes kritiserer myndighedernes nye retningslinjer for ikke at være klare og tydelige nok.

Lærerforeningen: Alt for meget 'bør' i de retningslinjer, der skal hindre smitte 

"Men det synes jeg desværre ikke, at vores undervisningsminister er kommet med. Og når man ikke laver meget klare, centrale regler som minimumsstandarder, så skal man være klar over, at så slækker kommunerne på det", siger Sannie Ravn - og tilføjer:

"Vi får for eksempel aldrig sprittet borde af i vores klasselokaler. Til gengæld bliver håndtagene sprittet af på et fælles areal, som aldrig bliver brugt - for det siger retningslinjerne. Så rengørings- og sundhedsmæssigt synes jeg ikke nødvendigvis, at de har gjort det mere trygt, hverken for forældrene eller børnene".

På Kobberbakkeskolen i Næstved har man foreløbig valgt at lægge understøttende undervisningstimer på sfo'en sidst på dagen, så elevernes skoledag bliver lidt kortere.

"Hvad har I lyst til at lave"?

"Vi prøver at forkorte dagen en lille smule for børnene - og så har vi fokus på fællesskabet og børnenes trivsel, så i den første uge laver vi emneuge, og det bliver klasselærer-dage", fortæller Sannie Ravn.

På forhånd har hun sagt til sine elever, at de skal tænke over nogle ting, som de godt kan tænke sig at lave, når de mødes i skolen igen.

"Nu er jeg også lærer i håndværk og design, så de har blandt andet ønsket at komme ned i sløjd. Der er også nogle, der ønsker at bage sammen, og sneboldkampe er der også nogen, der har lyst til. Så ud fra deres ønsker vil jeg prøve at tilrettelægge noget socialt samvær, men alligevel med lidt fagligt indhold", fortæller Sannie Ravn.

Ingen garanti for nærvær

Selv har hun været fortaler for tolærer-ordninger og kortere skoledage med fokus på både faglighed og trivsel, alt efter børnenes behov.

"Men problemet er jo, at hvis man skal forkorte skoledagen, så koster det på sfo'en, så det vil de jo ikke. Men jeg ville ønske, at der blev sat resurser af, så man kunne dele børnene op i mindre grupper, så vi kan give dem det nærvær, de har behov for. Det har jeg ikke nogen garanti for, at jeg kan. Det var ellers en af de ting, børnene var rigtig glade for, da de kom tilbage i foråret - at der var ro og tid, for her havde man måske kun 10-12-15 elever ad gangen. Nu har jeg så 23", siger Sannie Ravn.

Det ligger fast, at skolernes undervisning frem til sommerferien skal køre efter nødbekendtgørelsen. Men på Kobberbakkeskolen er det endnu uvist, hvordan undervisningen af de yngste elever skal fortsætte efter vinterferien.

"Jeg aner ikke, hvad der kommer til at ske i uge otte", siger Sannie Ravn.

Hvad betyder 'nødundervisning'? Tolkes vidt forskelligt