Onlineundervisning
2   46

Billedstafet og bollebagning: Ulrikkes onlineundervisning var sjov

Jeg er simpelthen fuld af beundring, skrev skoleforsker Nana Vaaben til Folkeskolens redaktion i ren begejstring over datterens onlineundervisning. Vi var med hjemme på børneværelset på en af de sidste dage med hjemmeskole.

"Jeg har ikke oplevet én eneste dag, hvor Ulrikke syntes det var træls", fortæller antropolog og skoleforsker Nana Vaaben. Ulrikke er enig og griner bag sin computer, som hun sidder med i sengen hjemme i lejligheden.

I dag er sidste dag med onlineundervisning for de mindste, inden de igen skal møde fysisk i skolen på mandag. For familien Vaaben harcoronanedlukningen været en tid, man vil tænke tilbage på som kreativ og sjov.

Hver morgen i bruger læreren en halv time på at spørge eleverne til deres humør. De svarer tilbage på en skala fra 1-5, hvor svaret "Godmorgen - 5" er det højeste på barometeret.

Denne morgen ligger Ulrikkes humør på en 5'er, da matematiklærer Morten spørger hende over Teams.  Video: Lars Vibild

Artiklen fortsætter under banneret

Bollebagning og gærceller på Teams

Morten Brammer har som klassens natur/teknologi- og matematiklærer bl.a. fundet på at bage boller med klassen. Det foregik over Teams. Undervejs lærte eleverne om gærceller, der prutter, om fordobling - de er nemlig i gang med brøker i matematik - og om madpyramiden, der blev til flotte tegninger, mens dejen hævede.

"De hele undervisningsdage med ét gennemgående fag giver børnene noget mere fordybelse og plads til sjov", siger Nana Vaaben, som mener, den gode undervisning, hun har kigget med på fra sidelinjen, siger rigtig meget om, hvad lærere formår, hvis de får frie rammer. 

Ulrikke har sammen med sin klasse også været på billedstafet rundt i skolens nærområde på Nørrebro i København.

En opgave i billedstafetten var at finde en rød postkasse og tage en selfie med den. 

"Lærerne underviser på en sjov måde, så vi hele tiden får noget energi i kroppen. I historie har vi fx været rundt på Nørrebro og lede efter steder og statuer, som vi tog billeder af", forklarer Ulrikke.

Ved at bruge en halv time hver morgen på "godmorgen" og humørbarometeret har eleverne kunnet fornemme hinandens trivsel. Lærerne har brugt det til det samme og har haft mulighed for at tage fat i eleverne enkeltvis senere på dagen, hvis nogen var kede af det. 

Nana Vaaben fortæller, at selvom Ulrikke ikke har kedet sig under hjemmeskolen, bliver det alligevel dejligt at komme tilbage og se vennerne i virkeligheden på mandag. 

Hele dage med én lærer

Ulrikke Vaaben går i 4. klasse på Guldberg Skole. Skolen har i en årrække haft en ugentlige udeskoledag, som har inspireret til at tilrettelægge fjernundervisningen som heldagsforløb.

"Vi tog de gode elementer fra udeskoleprojektet videre i den virtuelle undervisning. Vi i lærergruppen var alle enige i, at det at lave samlede dage. Det gav eleverne en større sammenhæng og vi fik bedre mulighed for at tjekke ind med eleverne løbende", siger 4.-klassernes matematiklærer Morten Brammer Andersen, til folkeskolen.dk og fortæller, at når skolen igen åbner for eleverne til og med 4. klasse på mandag, vil lærernes opmærksomhed mest være rettet mod at få styrket det sociale i klassen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.071 andre er allerede tilmeldt