Billedstafet og bollebagning: 
Onlineundervisningen var sjov

Jeg er simpelthen fuld af beundring, skrev skoleforsker Nana Vaaben til Folkeskolens redaktion i ren begejstring over datterens onlineundervisning. Vi var med hjemme på børneværelset på en af de sidste dage med hjemmeskole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg har ikke oplevet én eneste dag, hvor U. syntes det var træls", fortæller antropolog og skoleforsker Nana Vaaben. U. er enig og griner bag sin computer, som hun sidder med i sengen hjemme i lejligheden.

I dag er sidste dag med onlineundervisning for de mindste, inden de igen skal møde fysisk i skolen på mandag. For familien Vaaben har coronanedlukningen været en tid, man vil tænke tilbage på som kreativ og sjov.

Hver morgen i bruger læreren en halv time på at spørge eleverne til deres humør. De svarer tilbage på en skala fra 1-5, hvor svaret "Godmorgen - 5" er det højeste på barometeret.

Bollebagning og gærceller på Teams

Morten Brammer har som klassens natur/teknologi- og matematiklærer bl.a. fundet på at bage boller med klassen. Det foregik over Teams. Undervejs lærte eleverne om gærceller, der prutter, om fordobling - de er nemlig i gang med brøker i matematik - og om madpyramiden, der blev til flotte tegninger, mens dejen hævede.

"De hele undervisningsdage med ét gennemgående fag giver børnene noget mere fordybelse og plads til sjov", siger Nana Vaaben, som mener, den gode undervisning, hun har kigget med på fra sidelinjen, siger rigtig meget om, hvad lærere formår, hvis de får frie rammer. 

U. har sammen med sin klasse også været på billedstafet rundt i skolens nærområde på Nørrebro i København.

En opgave i billedstafetten var at finde en rød postkasse og tage en selfie med den. 

"Lærerne underviser på en sjov måde, så vi hele tiden får noget energi i kroppen. I historie har vi fx været rundt på Nørrebro og lede efter steder og statuer, som vi tog billeder af", forklarer U.

Ved at bruge en halv time hver morgen på "godmorgen" og humørbarometeret har eleverne kunnet fornemme hinandens trivsel. Lærerne har brugt det til det samme og har haft mulighed for at tage fat i eleverne enkeltvis senere på dagen, hvis nogen var kede af det. 

Nana Vaaben fortæller, at selvom U. ikke har kedet sig under hjemmeskolen, bliver det alligevel dejligt at komme tilbage og se vennerne i virkeligheden på mandag. 

Hele dage med én lærer

U. Vaaben går i 4. klasse på Guldberg Skole. Skolen har i en årrække haft en ugentlige udeskoledag, som har inspireret til at tilrettelægge fjernundervisningen som heldagsforløb.

"Vi tog de gode elementer fra udeskoleprojektet videre i den virtuelle undervisning. Vi i lærergruppen var alle enige i, at det at lave samlede dage. Det gav eleverne en større sammenhæng og vi fik bedre mulighed for at tjekke ind med eleverne løbende", siger 4.-klassernes matematiklærer Morten Brammer Andersen, til folkeskolen.dk og fortæller, at når skolen igen åbner for eleverne til og med 4. klasse på mandag, vil lærernes opmærksomhed mest være rettet mod at få styrket det sociale i klassen.

 3/10-23: Elevens navn slettet efter ønske, red.