Blog
0   24

Building bridges

Abonner på nyt om Jeanette Kjærgaard Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Coronaskole kan også noget for vores sårbare elever; relationer bliver stærkere, identitet bliver styrket, selvværd og selvtillid øges, og venskaber bliver skabt - hvis vi vel at mærke aktivt vælger at se muligheder i stedet for begrænsninger.

Coronaskole er ikke så skidt, at det ikke er godt for noget, og vi er selv med til at skabe den gode historie, den gode fortælling og den gode udvikling. Vi har en enestående mulighed for at skabe en god, stabil, tryg og udviklende hverdag for vores sårbare elever, og den er vi forpligtet til at udnytte fuldt ud. Vi kan udnytte denne tid og chance til at få styrket vores relation til vores elever. Vi kan bruge tiden til at tale med dem, lytte til deres historie, spørge ind til deres interesser og lære dem bedre at kende. Denne viden og relation er guld værd, når hverdagen igen banker på døren, og eleverne oplever, at de bliver pressede og har brug for råd, støtte og vejledning.

Vi har en eminent mulighed for at arbejde med elevernes identitetsudvikling, selvopfattelse, deres mindset, selvværd og selvtillid. De sårbare elever har ofte oplevet mange faglige og sociale nederlag, og de har brug for at lære nogle gode, sunde og hensigtsmæssige strategier, som de kan bruge, når de oplever, at de bliver pressede. Hvis der bliver sat nogle realistiske rammer og mål for eleverne, vil de kunne vokse af deres succes og tage den erfaring med sig i deres almindelige undervisning.  

Artiklen fortsætter under banneret

Der opstår nye venskaber og fællesskaber i denne tid, hvor man skal holde sig i egen boble. Det kan være med til at styrke elevernes tilknytning til hinanden og til skolen, og derved kan de få mere lyst til og mod på at komme i skole. De fleste unge, som jeg kender, vælger trofast at komme i skole hver dag -  ikke så meget på grund af det faglige indhold - men på grund af det fællesskab, som de har med deres kammerater.  

Det er derfor alfa omega, at der investeres tid til at bygge eleverne op. Vi bygger ikke blot bro til nutiden, vi bygger også bro for vores elever til fremtiden, når vi alle igen vender tilbage til vores almindelige hverdag.   


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.520 andre er allerede tilmeldt