Blog
0   4

Om at få en ny chance

Abonner på nyt om Nationalt netværk af skoletjenester i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I sidste uge skulle 700 skoleelever have været inde og se forestillingen ABEHÅNDEN på Nørregaards Teater i Odense. Endnu engang måtte teatret i lighed med mange andre kulturinstitutioner over hele landet aflyse. Det er ganske enkelt sørgeligt. Heldigvis for eleverne i Odense kommer der en ny chance.

Et partnerskab

For i Odense kommune har man gennem de seneste år valgt at indgå et partnerskab med det lokale teater Nørregaards Teater. Aftalen indebærer, at alle elever på alle klassetrin får tilbud om at se én forestilling om året. Så vidt vides er det kun Randers kommune, der har et lignende partnerskab i det omfang med et teater.

Man kan diskutere, om det er rimeligt eller overhovedet giver mening, at eleverne skal besøge et teater så mange gange i løbet af deres skoletid. Det korte svar her er JA! Al erfaring viser ligesom her, at det gentagne besøg, det tilbagevendende skaber værdi ikke kun for lærerne, men også for eleverne.

Gentagelsens betydning

Artiklen fortsætter under banneret

Både de eksterne læringsmiljøer og lærerne oplever, at gentagelsen giver mulighed for at få større indsigt i hinandens verdener, og det smitter af på deres undervisning både fagligt og metodisk også i andre sammenhænge. Det er også velkendt, at for eleverne er trygheden og det at være i et tillidsfuldt forhold også helt afgørende for deres læring. Man er tilbøjelig til at forvente, at eleverne på forhånd automatisk kan afkode det eksterne læringsrum og samtidig være modtagelig for undervisning på stedet. Men som en elev engang udtrykte det: ”Kan vi ikke bare få lov at se det hele først?”, eller som en anden elev nøgternt konstaterede: ”Det var rart, at vi kunne komme flere gange, så betød det ikke så meget, at vi lavede fejl, for vi fik en chance for at lave noget om”.

Forhåbentlig åbner teatret, museet, biblioteket, arkivet, genbrugsstationen, det historiske værksted og alle andre eksterne læringsmiljøer snart igen, og giver mulighed for en ny chance, til alle.

(foto:@Bobby Mandrup)

Eksempler på partnerskaber

På skoletjenesten.dk findes andre eksempler på længerevarende partnerskaber, hvad de kan handle om, og hvordan samarbejdet foregår.

Med kunsten som benspænd

Børneblik som borgerinddragelse

Samarbejder og partnerskaber, PIXI udgave af kortlægning

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
701 andre er allerede tilmeldt