Blog
0   4

Virtuel madkundskab – del 2

Abonner på nyt om Folkeskolens madkundskabsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Madkundskab er et godt afbræk i såvel ”normal” skolegang som i nødundervisning!

Nøj, hvor var det fedt at høre om alle de mange forskellige måder at lave virtuel madkundskab på (se:https://www.facebook.com/groups/667417693675228)!

I dette indlæg skriver jeg, hvordan jeg har arbejdet med virtuel madkundskab og kommer med mine råd på baggrund af erfaringer, fejl og feedback. 

Der er mange måder at drive undervisning på. Metodefrihed er en dejlig ting. 

 

Artiklen fortsætter under banneret

Mit ydmyge bud – how to do?

Jeg vil dele undervisningen op i fem faser. 

  1. Velkommen og fraværsnotering
  2. Teori
  3. En aktivitet
  4. Praksis/madlavning
  5. Evaluering og fremvisning - sammenflette teori og praksis. 

Jeg starter med en velkomst og skitserer dagens program. Herefter følger teori, som knytter sig til det, vi laver i praksis. Det lade sig være en tekst eller et lille oplæg af mig. Efter teorien følger som regel en lille aktivitet, hvor vi skal rundt i køkkenet, eller hvor eleverne forholder sig til teorien. Herefter følger madlavning. Og dog… Jeg har også haft undervisningsgange, hvor vi kun har arbejdet med teori/elevaktiviteter. Dagens arbejde afsluttes med evaluering af dagens arbejde.    

   

Fem hurtige i fokus

Her følger fem faktorer, som jeg finder vigtige i forberedelsen af virtuel madkundskab. 

Økonomi, sværhedsgrad, klasseledelse, tempo og spørg ind med humor. 

Kend den socioøkonomisk baggrund for byen/skolen og sikre dig opbakning til praksis madlavning – lav ikke for dyr mad, da hjemmene selv betaler. 

Du kan ikke redde sovsen virtuelt. Så lav let mad. Måske du er nødt til at springe i undervisningsplanen. Det er jeg, da nogle opgaver kræver min tilstedeværelse.

Alle er på lydløs, indtil jeg spørger. Markér med ræk-hånden-op-knappen på skærmen, ellers kan det virtuelle blive kaotisk. 

Arbejd langsom, da vi skal have alle med. Eleverne skal ikke panikke ved at komme bagefter. Vent i stedet på alle. ”Nu har I lige 5 minutter til at hakke jeres løg”.

Det virtuelle giver et samvær uden lige. Vi får set hinanden i en tid, hvor vi ikke ser mange. Jeg holder øje med eleverne, mens jeg laver min mad og spørger direkte og personligt ind til dem, hvordan det går med madlavningen. ”Hvorfor filan står du og tuder over at hakke løg, Mads?”. Jeg tror det er vigtigt at få fjollet og snakket med alle eleverne i disse virtuelle tider. 

Jeg oplever generelt en masse positiv feedback fra elever og forældre, og der er en fed stemning i det virtuelle madkundskabslokale. 

 

Jeg har vedhæftet en lille fil, som jeg har samlet til min guide og idebank. 

 

Smid endelig en kommentar, hvordan du oplever virtuel madkundskab på din skole!

 

Virtuelle hilsner 

Christian


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
810 andre er allerede tilmeldt